Volgens de nieuwste gegevens van de Sustainable Brand Index heeft het vertrouwen van Nederlanders in de duurzaamheid van bedrijven inmiddels een dieptepunt bereikt. In het onderzoek scoort Tony Chocolonely wederom als de meest duurzame keuze,.
Deze jaarlijkse index onthult de perceptie van Nederlanders over duurzaamheid in het bedrijfsleven, en dit jaar laten de resultaten een scherpere daling dan ooit tevoren zien. Consumenten worden steeds kritischer door politieke, economische en maatschappelijke veranderingen, evenals de groeiende bewustwording van greenwashing. Authenticiteit, transparantie en verantwoordelijkheid nemen zijn cruciaal geworden voor de Nederlandse consument.
Wat is er nieuw in 2024? De gemiddelde score op de SBI-ranglijst is gedaald van 74% naar 54%, de grootste daling ooit vastgesteld. Bedrijven kunnen niet langer wegkomen met vage duurzaamheidsclaims zonder substantiële onderbouwing.
Nederlanders kijken nu breder naar duurzaamheid, met aandacht voor sociale, economische en veiligheidsaspecten, en niet alleen milieu. Persoonlijke ervaringen en betrouwbare bronnen zoals academische rapporten spelen hierbij een rol.
Lees ook: Tony’s Chocolonely noemt zich een impactbedrijf dat chocolade maakt‘s
Hoewel 71% van de Nederlandse consumenten duurzaamheid belangrijk vindt, hebben ze ook andere prioriteiten, zoals oorlog, klimaatverandering en volksgezondheid. Deze zorgen, samen met economische druk en angst voor greenwashing, maken dat consumenten terughoudend zijn om meer te betalen voor duurzame producten.
Gelukkig komt deze kritische houding deels voort uit een grotere interesse in duurzaamheid, wat bedrijven de kans biedt om meer transparantie te tonen en verder te verduurzamen.
Op de volledige ranglist staan een flink aantal nieuwkomers waaronder EkoPlaza, Ben & Jerry’s en L’Oréal Paris, naast
de onbetwiste #1 Tony Chocolonely. De onderstaande bedrijven worden gezien als de meest duurzame keuzes door Nederlanders.
Tony Chocolonely is trots om opnieuw op plek #1 te staan. Countrymanager Frits Snel: “Dit laat zien dat consumenten geloven in het belang van duurzaam ondernemen. We hopen hiermee andere chocoladebedrijven te inspireren om ook duurzaamheid als kernwaarde in hun bedrijfsvoering door te voeren.”
Header afbeelding: copyright: Gerd Altmann op Pixabay