Er wordt wel eens gezegd dat er geen tweede kans bestaat in het leven. Gelukkig gaat dat in marketing echter niet meer op.
Bijna 77 procent van de online shoppers laat zijn winkelwagentje uiteindelijk gevuld achter, volgens SalesCycle. Zoals marketeers weten, kunnen deze shoppers klanten van grote waarde zijn. Als je een tweede kans wilt krijgen om deze bezoekers – die je winkelwagen hebben verlaten – opnieuw te bereiken, dan is remarketing uitermate geschikt voor jou. Het werkt als een subtiele herinnering, een manier om het contact te herstellen, zodat mensen geprikkeld worden om terug te komen en de transactie af te ronden.
Je mag wel zeggen dat het zoeklandschap snel, zo niet drastisch aan het veranderen is. Zelfs het marketing-jargon is aan het veranderen. Buzz woorden als “clicks,” “zoekwoordopties,” en “product doelgroep” worden ingeruild voor meer persoonlijk gerichte woorden als “publiek”, “geëngageerde bezoekers” en, ja, “remarketing.”
Clicks worden nu eindelijk gezien voor wat er achter zit, namelijk een persoon. Iemand die dingen wel of niet leuk vindt, een doel voor ogen heeft en een reden heeft om te zoeken. Key Performance Indicators zoals CPC of CPA gaan niet weg, maar de realisatie dat elke klik een gezicht en een naam heeft én dat al die namen wachten om geroepen te worden is er nu volledig.
Remarketing heeft sinds haar introductie in 2012 gezorgd voor een nieuwe definitie van search en heeft adverteerders de mogelijkheid gegeven om hun campagnes te herstructureren zodat ze hun doelgroep beter konden bereiken.
Daarvoor draaiden marketingcampagnes om producten, die werden opgedeeld in advertentiegroepen:
Met deze nieuwe focus op mensen begint het publiek echter weer de overhand te krijgen. Adverteerders gaan terug naar adverteren op merk en één-op-één marketing om de harten van mensen te winnen.
Hoe meer product doelgroepen worden vervangen door gerichte remarketing als de basis van een campagne, hoe meer adverteerders de structuur van die campagne moeten heroverwegen. Door rond doelgroepen te organiseren zul je veel meer controle hebben over het budget en de boodschap.
De toekomst van adverteren zit in zoekmachines. Er is geen betere manier om een klant één op één met persoonlijke context te bereiken. Met nieuwe mogelijkheden in het gebruik van relevante data van derde partijen en het matchen van klanten wordt de kracht van search adverteren alleen maar groter, zodat het makkelijker dan ooit wordt om specifieke doelgroepen te bereiken.
Bing heeft bewezen dat remarketing één van de snelste mogelijkheden biedt om een specifiek publiek te bereiken en het rendement te verhogen. Bing geeft je de mogelijkheid om doelgroepen uit te splitsen door remarketing lijsten te maken gebaseerd op de activiteiten van de gebruikers van je site, waarna de campagne geoptimaliseerd kan worden op basis van die splitsing.
– Als je gebruik maakt van Universal Event Tracking (UET) plaats je UET tags op je website, zodat Bing de activiteiten van bezoekers kan bij- en onthouden.
– Daarna kun je remarketing lijsten creëren rondom gebruikersactiviteit. Bijvoorbeeld gebruikers die meerdere pagina’s hebben bezocht, bezoekers die hun winkelwagen hebben gevuld maar de aankoop niet hebben afgerond of bezoekers die al langere tijd niet op je site geweest zijn.
– Gebruik de nieuwe remarketing APIs: je kunt nu de remarketing lijsten effectiever beheren door de recent gelanceerde APIs te gebruiken. Die helpen je om associaties en andere aanpassingen te kunnen maken aan je lijsten over al je lijsten in al je accounts. Haal je bestaande lijsten op, stel in, voeg toe of verwijder bijbehorende remarketing lijsten waar nodig. Daarna kun je de biedstrategie voor de lijsten aanpassen door het bod aan te passen en in te stellen op “alleen bieden” of “target en bied”.
– Bied strategisch op elke doelgroep, gebaseerd op je doelen. Je kunt bijvoorbeeld het bod op verloren bezoekers verhogen om hen meer advertenties te laten zien en ze zo terug te krijgen naar je website.
– Maak een aparte kopie van elke doelgroep gebaseerd op je doelen. Promoties zijn bijvoorbeeld een prima manier om de aandacht te krijgen van mensen die je site wel bezocht hebben maar nog geen aankoop hebben gedaan.
– Bekijk de statistieken op elk moment om aanpassingen te kunnen doen, zodat je zeker weet dat je doelgroepen met de maximale effectiviteit en efficiëntie bereikt worden.
Een tweede kans krijg je niet snel, zeker niet van klanten. Remarketing geeft je echter die moeilijk te realiseren mogelijkheid, op een persoonlijke en gerichte manier, om weer aan te sluiten bij potentieel waardevolle klanten. Probeer het direct.
Deze blogpost is geschreven door Ellen Akkerman, Microsoft Search Evangelist.