11.11.2016
Marketing

Indrukwekkende campagne van IKEA laat zien hoe Syriërs leven

By: Tedje van Gils

BlogMarketing

IKEA heeft weer een indrukwekkende reclamecampagne gemaakt. IKEA Noorwegen heeft een replica van een huis in Syrië nagebouwd in een flagship store. Normaal gesproken zie je van deze warenhuisketen natuurlijk alleen mooie en knusse ingerichte huizen, maar dit keer pakten ze het anders aan.

In de IKEA van Slependen in Noorwegen heeft twee weken een appartement van 25 vierkante meter gestaan. En geen picture perfect appartement, maar een replica van een echt huis van Rana en haar negen familieleden in Damascus, Syrië.

IKEA’s visie to create a better everyday life for the many people kwam hier helemaal tot zijn recht. Het Rode Kruis was ook betrokken bij het project en het doel was natuurlijk om geld op te halen. Maar om dat te realiseren, moesten mensen écht zien wat er aan de hand was. En dan is een echt huis uit Syrië namaken natuurlijk een goede zet van IKEA.

Prijskaartjes aan de muur

In het huis hangen prijskaartjes aan de muur, maar in plaats van de gekke Zweedse namen wordt via de kaartjes het verhaal van Rana en haar familie verteld. Op ieder prijskaartje staat ook hoe je het Rode Kruis kunt helpen.

Een super indrukwekkende campagne, maar daarmee wel erg effectief. Je wordt letterlijk met je neus op de feiten gedrukt. Dit werkt in ieder geval beter dan vlotte jongens en meiden die een verhaaltje vertellen in de hoop dat je geld doneert.

Bekijk de campagnevideo van IKEA hieronder.

Share this post