Sinterklaas is nog geen dag het land uit of we trappen het kerstseizoen af. In veel huishoudens zal vanaf vandaag de kerstboom opgezet worden. Het afgelopen jaar was voor iedereen heel anders en zagen we onze familie en vrienden minder vaak dan we wilden. De kans is groot dat we ook kerst heel anders gaan vieren dan dat we dat de voorgaande jaren hebben gedaan. Het is nog afwachten of er een versoepeling komt, maar alles lijkt erop dat we dit jaar kerst gaan vieren in een klein gezelschap.
De dag na sinterklaas is inmiddels ook traditioneel de start van alle kerstcommercials. Inmiddels een jaarlijkse strijd tussen Plus, Lidl, Kruidvat, Albert Heijn en Jumbo. Allemaal doen ze weer een gooi naar de meest aansprekende, meeslepende & emotionele kerstcommercial van het jaar. Allemaal zijn ze ook vanaf vanavond op televisie te zien, maar zijn ze online wel al beschikbaar. Welke commercial is jouw favoriet?
We beginnen dit jaar met de commercial van de Lidl. In de Lidl-flat is er voor Teun (Thomas Acda) een magische rol als kerstman weggelegd.
Teun heeft bij zijn voordeur een rood pakket liggen. In een voiceover hoor je de kerstman spreken. Hij heeft een hulpkerstman nodig. Iemand met hetzelfde postuur. Daarna trekt Teun z’n kerstmanoutfit aan, die hem perfect past. En daarna wordt hij in de rendierenslee meegenomen door de lucht. Hij brengt niet alleen cadeautjes rond. Maar doet iedere keer net een beetje extra. Zo repareert hij nog snel even een kraan en veegt hij de stoep voor het bejaardentehuis. Hij geeft zelfs een aandoenlijk hondje cadeau aan zijn buurmeisje. De kerstman vindt dan ook dat Teun het hart op de goede plek heeft. Als dank voor zijn hulp mag Teun zijn liefste kerstwens doorgeven aan rendier Rudolph. We zien Rudolph emotioneel worden.
Even later zien we Teun weer als zichzelf, mét fraaie kersttrui, op bezoek komen bij zijn moeder. Ze betreurt het dat ze nog steeds niet kunnen knuffelen. Maar Teun, wiens wens niet ongehoord is gebleven, opent een zakje met magisch poeder. En dan geschiedt er een wonder…
Het is een commercial die voor velen herkenbaar zal zijn. We missen allemaal het fysieke contact met onze ouders, grootouders en andere dierbaren.
Kruidvat lanceert een hartverwarmende kerstcommercial. Een opvallend verhaal waarmee de voordeeldrogist inspeelt op het sentiment van deze tijd. Een tijd waarin het geven om elkaar het allerbelangrijkste is. Hieraan wordt uitdrukking gegeven door een meisje dat een verrassende oplossing bedenkt, waardoor iedereen toch van een mooie en gezonde kerst kan genieten.
Nederland maakt zich op voor feestdagen die er anders uitzien dan normaal. Toch hebben we juist nu behoefte aan verbinding en doen we extra de moeite om van deze feestdagen iets bijzonders te maken. Hier hoort voor veel mensen een feestelijke look bij, blijkt uit onderzoek van Kruidvat in het kader van haar
De kerstcommercial zet de nieuwe succesvolle communicatie-aanpak voort die eerder dit jaar werd ingezet. Brenda Smith, directeur marketing Kruidvat: ”Al 45 jaar blijven wij trouw aan onze purpose. Een belofte waarmee wij het mogelijk maken dat iedereen zich mooi, gezond en goed kan voelen. Zoals klanten van ons gewend zijn betekent dit wekelijks veel actiecommunicatie. Voordeel scoren blijft belangrijk. Door onze voordelige prijsboodschap nu ook te combineren met een emotionele verdieping op relevante thema’s zorgen we ervoor dat we niet alleen nu, maar ook op de langere termijn ons merk stevig positioneren. De afsluiting van de kerstcommercial: Geef elkaar een mooie en gezonde kerst” past ook helemaal bij de rol die we als merk hebben.”
Dit jaar was alles anders en zagen we onze familie en vrienden minder vaak dan we wilden. Wat niet verandert, is dat het tijdens kerst draait om grote en kleine momenten van weerzien. Dit jaar misschien wel meer dan ooit. Daarom heeft Plus ervoor gekozen om haar kerstcampagne ’Goed eten is samen eten’, in te steken op het thema weerzien.
De TV-commercial draait dit jaar om de sympathieke buschauffeur Mo die op kerstavond zijn ronde maakt. Hij is de verbinder van de buurt en zorgt dat zijn vaste passagiers samen met hun geliefden van het kerstdiner kunnen genieten. Behalve Jacques, die deze kerstavond voor het eerst alleen viert. Of toch niet…?
Okke Wiarda, verantwoordelijk voor Merk & Communicatie bij Plus: “Dit verhaal is écht en uit het leven gegrepen. Mo is zorgzaam voor de buurt, voor de mensen. Hij staat middenin de samenleving, net als wij. De film raakt ook thema’s als eenzaamheid en saamhorigheid. Samen genieten van heerlijk eten en elkaars gezelschap. Want als we iets gemist hebben dit jaar is dat het wel.”
2020 is het jaar waarin we misschien wel meer dan ooit hunkeren naar Kerst. Natuurlijk vieren we de feestdagen het allerliefste samen met alle mensen die we lief hebben aan één lange kersttafel. Helaas zit dat er dit jaar niet in. Maar dat wil niet zeggen dat we er geen echte, mooie Kerst van kunnen maken. Dat is de boodschap van de nieuwe kerstcommercial van Jumbo. In de kerstcampagne zien we als vanouds Frank Lammers in zijn rol als Bas, vader van het gezin. En omdat opa en oma dit jaar niet bij het gezin aan tafel kunnen zitten, gaat hij bij hen thuis langs met een boodschap. Want een beetje hulp konden én kunnen we dit jaar bijna allemaal wel gebruiken. Bas helpt zijn eigen familie met de kerstinkopen, maar wat gebeurt er als hij plotseling zelf hulp nodig heeft…?
In de nieuwe kerstcommercial van Albert Heijn volgen we de voorbereidingen van Ilse in haar Albert Heijn, waar zij vroeg in de ochtend de winkel opent en samen met haar collega’s de winkel klaarmaakt voor klanten die die dag (en de dagen erna) de kerstboodschappen komen doen. Ook zien we hoe haar gezin zich thuis voorbereidt op kerst. Ze vieren het dit jaar klein met oma en hebben videocontact met de buren, namelijk opa overkant en zijn familie. Zoon Tommy wil er dit jaar ook echt iets bijzonders van maken en heeft een speciale muzikale verrassing voor zijn moeder.