13.10.2020
Marketing

Nieuw: content delen via Google Web Stories

By: Irene Boskma

BlogMarketing

Stories zijn al jaren in opkomst. Nadat Instagram ermee begon, gebruiken nu ook Facebook, LinkedIn en WhatsApp stories. Vooral op Instagram worden ze goed bekeken en delen gebruikers massaal en graag dagelijks wat ze aan het doen zijn. Wat dat betreft past de komst van Google Web Stories dus wel bij deze trend. Toch is de opzet hiervan net even anders en vooral bedoeld om je SEO-positie te verbeteren. Interessant voor iedereen met een website dus. En leuk, want het voegt weer echt iets toe aan wat er nu al op de markt is. Wij vertellen je er meer over!

Wat zijn Google Web Stories?

Google Web Stories zijn bedoeld om gemakkelijker content te delen met iedereen die je wil informeren en op je naar een webpagina wil sturen. Omdat de zoekmachine de eigen stories indexeert worden ze getoond in de zoekresultaten. En omdat ze nog nieuw zijn is dit je kans om er als een van de eersten mee te starten en te scoren! De Web Stories van Google is een nieuw programma, speciaal voor gebruik op smartphones. Het is ontwikkeld met AMP (Accelerated Mobile Pages) en werkt supersnel op mobiele telefoons. Inmiddels is er ook een WordPress plug-in die je kunt gebruiken.

Met Google Web Stories deel je gemakkelijk en blijvend content. De ‘verhalen’ blijven staan en verdwijnen niet na een x-periode zoals we gewend zijn van Stories op social media. Je maakt een slideshow met de content die je wil delen: foto’s, video’s, tekst, audio, animaties of GIF’jes. De bezoeker aan je verhaal kan door je stories swipen door te tikken en gemakkelijk klinkt zo gemakkelijk door naar een webpagina.

Zo zien de Google Web Stories eruit:

Google Web Stories in de zoekresultaten

De Web Stories vind je in Google Afbeeldingen en je ziet de storie naast de zoekresultaten als afbeelding. Je herkent snel dat het om een storie gaat, want in de hoek rechtsonder staat een wit telefoontje afgebeeld.

web-stories-google.png

Plug-in Web Stories voor WordPress

De plug-in voor WordPress download je hier en installeer je handmatig of je zoekt de plug-in op en installeert en activeert het. Daarna vind je de Google Web Stories plug-in gewoon in je menu. Als je je website niet in WordPress hebt gebouwd moet je even geduld hebben. De plug-in is nu alleen daar beschikbaar. Zoals je gewend bent van de social media stories is het mogelijk om van alles aan een story toe te voegen. Dat doe je met de editor. Er zijn trouwens ook allerlei templates waarmee je kunt starten. Ideaal om mee te beginnen. Ga er gewoon mee aan de slag, het wijst eigenlijk voor zich.

Google Web Stories Beyonce
Google Web Stories Beyonce

Korte Google Web Stories: tips

Stories moeten altijd verticaal gemaakt worden aangezien ze speciaal zijn gemaakt voor mensen die je website met hun smartphone bezoeken. Je kunt maximaal 30 pagina’s met stories plaatsen. We raden je aan om er tussen de 10 en 20 te maken. Ze mogen niet te lang duren, houd daar rekening mee als je een video’s plaatst. Ze moeten ‘snackable’ blijven, anders raak je, net als op Instagram, kijkers (en potentiële bezoekers aan je website) kwijt.

Het is wel de bedoeling dat je niet 1, of een paar, stories plaatst maar er echt een visueel verhaal van maakt. Bedenk dat niet iedereen zit te wachten op audio en/of hun geluid aan hebben staan dus plaats ook tekst in een filmpje. Vergeet niet om een aantrekkelijke afsluiter te zetten op je laatste slide (Call To Action). Lees ook even de tips die Google zelf nog geeft.

google-web-stories-usa-today-beyonce.png

Kansen en voordelen van Google Web Stories

  • Google Web Stories zijn leuk en informatief. Je deelt gemakkelijk en laagdrempelig een verhaal met potentiële bezoekers aan je site. Omarm het nu en je bent een van de eersten die ermee begint. Dat vindt Google leuk en kan je weleens een betere ranking in de zoekmachine opleveren.
  • Iedere Web Story heeft een eigen url en kun je embedden. Ideaal om in een artikel bijvoorbeeld lezers te verwijzen naar een uitleg, waarna ze door je verhaal swipen. Denk bijvoorbeeld aan een stappenplan of gebruiksaanwijzing.
  • Maak er een echt verhaal van, bestaande uit minimaal 5 en maximaal 30 slides. We zeggen het nog maar eens: Google adviseert (nu) om er tussen de 10 en 20 te plaatsen.
  • Plaats korte teksten van maximaal 200 tekens per slide.
  • Gebruik foto’s en video’s met een hoge resolutie. Je stories verschijnen in het complete scherm van de bezoeker en dan wil je wel dit er een beetje gelikt uitziet.
  • Je slideshow mag geen advertentie zijn, maar moet echt een logisch verhaal vormen. Zet er geen linkjes in naar andere websites.

Tot slot: ga er gewoon mee aan de slag en kom er vanzelf achter wat het je oplevert. Als early adapter kun je er weleens flink mee gaan scoren!

Headerfoto’s: stories van The Atlantic en BBC

Share this post