Lekkere geuren zorgen voor blije klanten en meer verkoop. Het effect gaat automatisch en onbewust. Je kan er als persoon niets aan doen. Maar als ondernemer kun je het wel sturen. Onderzoek toont aan dat er 3 dingen gebeuren door het toevoegen van een lekker luchtje;
Onbewust krijg je dagelijks te maken met de invloed van geur op je gedrag:
Met geurmarketing gebruik je de invloed van geur om klanten positief te beïnvloeden. Steeds meer retailers kiezen dan ook bewust voor een eigen bedrijfsgeur.
“Loop maar eens door de stad met je neus in de wind. De winkelstraat ruikt steeds beter”, zegt Martijn Hendrikx, Marketing Manager bij ScentAir Benelux.
Concrete voorbeelden zijn er genoeg.
Retailers zoals Zara Home, Brantano en Expresso verspreiden in elke vestiging dezelfde geur. Klanten herkennen de geur en koppelen die automatisch aan het bedrijf; een eigen geurlogo. Nike heeft bewezen dat geurbeleving de aankoopintentie met 80% kan laten stijgen. Bij Dunkin’ donuts stegen de koffieverkopen met 29% toen ze de geur van versie koffie gingen verspreiden. En bij de MTV European Music Awards werd laatst de geur van pepermunt verspreid om de connectie met hun sponsor Listerine Mondwater te versterken. Zo fris heeft de rode loper nog nooit geroken.
De juiste geurbeleving kan elke retailer helpen. Let daarbij op een paar belangrijke zaken.
1. Kies een geur die past bij je winkelconcept
In een winkel voor exclusieve herenmode hoort een andere geur dan in een winkel voor dameskleding. In een fitnesscentrum moet het anders ruiken dan een 4sterren hotel. Elk bedrijf heeft een unieke identiteit en een klantprofiel waar een geur bij past.
2. Kies het juiste effect
Geuren hebben verschillende effecten. De geur met citrustonen werkt opwekkend, perfect voor een sportschool. Een geur met noten of vanilletonen geeft juist een kalmerend effect. Dat past goed in een premium brandstore.
3. Zorg voor een subtiele verspreiding
Met een simpele luchtverfrisser krijg je nooit de beleving die je wilt. Naast dat bij luchtverfrissers de geurkeuze beperkt is, zal ook het effect minimaal zijn. Met een geautomatiseerd geursysteem kan precies bepaalt worden hoeveel geur je wilt, waar en wanneer. Veel hangt af van de luchtstroming in je bedrijf. Een goede installatie en programmering maakt het verschil tussen een walmende geconcentreerde geur of een prachtige algehele beleving. Kies daarom voor een professioneel geurmarketingbedrijf wat je hierbij kan helpen.
[Afbeelding © pixarno – Adobe Stock]