In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement. Klinkt goed, toch? Maar wat is gamification nu precies? Hoe werkt het? En hoe kun je als marketeer gamification toepassen, zodat je jouw marketing doelen kunt bereiken? Lees alle ins en outs over gamification in dit artikel.
Door middel van gamification is het mogelijk om gedragsverandering bij mensen te stimuleren. Gamification bevat namelijk alle toepassingen van game-denken en game-technieken in een non-game context. Door spelelementen toe te voegen is het mogelijk om gebruikers te motiveren om iets te doen. Voorbeelden van gamification in het alledaagse leven zijn bijvoorbeeld:
Of wat dacht je van dit onderstaande voorbeeld in een metro in Stockholm? Door de trappen om te toveren tot ‘pianotoetsen’ (= het toevoegen van een spelelement), besloot 66% van de voorbijgangers de trap te kiezen boven de roltrap. Een goed voorbeeld van gamification om een samenleving meer te laten bewegen!
Maar ook de onderstaande video is een goed voorbeeld van gamification. Door het het toepassen van gamification wordt het weggooien van glas ineens een leuke bezigheid.
Laten we het ook nog even dichter bij huis zoeken. Want wist je dat niemand minder dan Holle Bolle Gijs in de Efteling ook een perfect voorbeeld is van gamification? Kortom, deze voorbeelden laten goed zien hoe gamification werkt. Maar waarom is gamification zo succesvol?
Eerlijk is eerlijk, de mens is competitief ingesteld. Vroeger was dit nog heel instinctief, toen we alleen maar probeerden te ‘overleven’ in de wereld met een bijl of pijl en boog. Vandaag de dag zien we het ‘wedstrijdelement’ voornamelijk terug in de sport, het onderwijs of de politiek. We houden wel van een wedstrijdje en vinden het vooral erg leuk om te winnen. Tijdens het spelen van een wedstrijd of game komen er ‘feel-good-stofjes’ vrij in onze hersenen zoals dopamine, oxycontin, serotonine en endorfine. En deze stofjes zorgen ervoor dat we ons goed voelen en door willen gaan. Juist in deze fase – waarin het menselijke brein dus gevoelig en vatbaar is – is het interessant om gamification toe te passen. In deze fase kunnen we mensen namelijk beïnvloeden.
Gamification kun je door het gehele customer journey proces gebruiken. Daarbij is gamification in online marketing meer dan alleen een lead generatie tool. Je kunt het op de volgende manieren inzetten:
Dit is echter nog maar het begin. Je kunt natuurlijk volop testen met gamification. Door middel van nieuwe data, game concepten, rewards enzovoorts kun je groeien en bekijken welke game het beste werkt voor jouw doelgroep en bedrijf. Wat altijd belangrijk blijft, is dat je als marketeer waarde toe moet voegen voor jouw klant.
Als het gaat om het inzetten van gamification dan zijn er veel mogelijkheden. Belangrijk is om ervoor te zorgen dat je de aandacht krijgt en deze ook blijft behouden van jouw publiek. Daarbij moet je de volgende onderdelen in de game verwerken:
Er zijn diverse gamification concepten die je in kunt zetten bij je online marketing activiteiten. Heb je weleens gedacht aan een:
Kortom gamification is een interessante marketing tool die in te zetten is voor verschillende doelen. Of je nu wilt zorgen voor meer merkbetrokkenheid, ingevulde contactformulieren, nieuwsbrief aanmeldingen of conversies, voor ieder doel is er wel een geschikt game concept te vinden.
Nieuwsgierig geworden naar hoe je gamification kunt inzetten voor jouw bedrijf? Check dan het softwarebedrijf LeadFamly Gamification eens. Op basis van een licentie kun je volledig zelf aan de slag met het opzetten van een gamification campagne (handig voor de komende periode met belangrijke dagen als Black Friday en de feestdagen). Op het platform kies je uit maar liefst 30+ verschillende games die je kunt customizen in de look en feel van jouw bedrijf en specifiek kunt doorontwikkelen voor jouw doelgroep.
Afbeeldingen: LeadFamly Gamificaiton.