21.08.2008
Media

Intel en Yahoo brengen internet naar de TV

By: Jeroen de Hooge

BlogMedia
intel-en-yahoo-brengen-internet-naar-de-.jpg
intel-en-yahoo-brengen-internet-naar-de-.jpg

Intel en Yahoo! hebben het Widget Channel aangekondigd, dat televisiekijken combineert met allerlei handige internettoepassingen. Het Widget Channel maakt gebruik van de Yahoo! Widget Engine en is geschikt voor TV’s en andere consumenten-apparaten die gebaseerd zijn op Intel-architectuur.

Het Widget Channel laat televisiekijkers interactieve TV widgets toevoegen aan het televisiebeeld. TV Widgets zijn kleine, handige internet-toepassingen die het traditionele televisiekijken een extra dimensie geven.

Zo kunnen televisiekijkers bijvoorbeeld internetfilmpjes bekijken, sportuitslagen volgen, communiceren met vrienden en familie of nieuws en informatie opvragen – allemaal met de afstandsbediening van de televisie.

TV Widgets kunnen ook gebruikt worden om meer informatie te krijgen over de programma’s die bekeken worden. Daarnaast zijn ze te personaliseren omdat ze werken met populaire internetdiensten zoals Yahoo! Finance, Yahoo! Sports en eBay, die internet-gebruikers nu al dagelijks benutten. Het Widget Channel zal voorzien worden van een Widget Gallery waar kijkers gemakkelijk kunnen kiezen uit de Widgets die door ontwikkelaars worden toegevoegd.

De TV zal de manier waarop we internet gebruiken fundamenteel veranderen”, aldus Eric Kim, Intel senior vice president. “TV kijken is straks niet langer puur passief, maar biedt eindeloze mogelijkheden voor interactie via internet.”

Een groot aantal bekende mediabedrijven werkt momenteel samen met Intel en Yahoo! aan de ontwikkeling van TV Widgets, waaronder Blockbuster, CBS Interactive, CinemaNow, Cinequest, Comcast, Disney-ABC Television Group, eBay, GE, Group M, Joost, MTV, Samsung Electronics Co., Ltd., Schematic, Showtime, Toshiba en Twitter.

Share this post