11.10.2010
Media

Centraal Boekenhuis wil voor uitgevers iBooks voor de iPad gaan verkopen

By: Jeroen de Hooge

BlogMedia
centraal-boekenhuis-wil-voor-uitgevers-i.jpg
centraal-boekenhuis-wil-voor-uitgevers-i.jpg

Op de website van Boekblad is een bericht verschenen dat het Centraal Boekhuis op de onlangs gehouden Frankfurter Buchmesse met Apple een overeenkomst heeft afgesloten om Nederlandse boektitels als iBook via iTunes voor de iPad beschikbaar te stellen. Voor de verdere ontwikkeling van het elektronisch lezen in Nederland een belangrijke stap omdat de iPad en de komende tablet-klonen meer mensen naar het elektronisch lezen van boeken zal gaan brengen dan dat via de speciale eBook-readers waar de boekenbranche zich tot nu toe exclusief op leek te richten. 

Het bericht is door het Centraal Boekhuis in Culemborg niet officieel bevestigd, maar het Boekblad is over het algemeen goed geïnformeerd en deze stap past geheel in de eerdere stappen die het Centraal Boekhuis eerder heeft gezet richting het elektronische boek: het opzetten van een Publishing on Demand (POD) service (aangekondigd op de laatse Frankfurter Buchmesse, en het opzetten van eBoekhuis voor het faciliteren van de distributie van eBooks in Nederland en Vlaanderen.

De joint venture van Central Boekhuis met Océ, Scan Laser en Eradius, onder de naam van Joint Book service, maakt het voor de uitgever mogelijk niet veel risico meer te nemen bij de beslissing over een herdruk: tot ongeveer de verkoop van 250 of minder exemplaren per jaar is printing-on-demand kosten-technisch voordelig. Ook de backlist in situaties van herdukken kan zo weer bestelbaar worden gemaakt voor boekhandel en consument. Centraal Boekhuis realiseert vervolgens de productie van de exemplaren op bestelling en de productie van kleine oplages. Als het nieuwe printbedrijf gereed is, kunnen de uitgaven straks bij Centraal Boekhuis geprint worden en geïntegreerd meelopen in de logistieke stroom naar de afnemers.

-926.jpg
-926.jpg

Als dit systeem goed werkt zou men vervolgens kunnen denken aan het uittesten van nieuwe titel zonder een dure eerste druk. Scan Laser meldt in dat verband op zijn website dat: “van 40% van de uitgebrachte titels in Nederland worden er jaarlijks nog geen 3 exemplaren verkocht. Per jaar worden door de branche 5,7 miljoen boeken afgeschreven omdat er geen vraag naar is.”    

De door centraalboekhuis aan Duthcowboys vrijgegeven gegevens over het leveren van elektronische boeken via het systeem van het Centraal Boekhuis laat zien dat in Nederland elektronisch lezen snel aan acceptatie wint. Via de servers van Centraal Boekhuis zijn tot en met september van dit jaar 225.000 elektronische boeken geleverd. Ook heeft het Centraal Boekhuis een samenwerking met Baker & Taylor voor de Blio eReader, een eBook bestandformaat wat uitermate geschikt is voor verrijkte eBooks. De Blio readers software komt beschikbaar voor alle typen apparaten als iPad, iPhone, Windows, Mac, Linux, Android.

Dat de elektronische versies van moderne Nederlandse boeken ook op de iPad via de standaard van Apple zelf beschikbaar komen is verstandig én onvermijdelijk. Tot nu toe waren voor de bibliotheek van de iBook op de iPad alleen hele oude Nederlandse boektitels voorhanden. Titels waarop geen auteursrechten meer rusten en daarom vaak in zeer oude spelling zijn geschreven.

De vraag blijft wat nu precies de rol van het Centraal Boekhuis is bij de distributie van elektronische boeken, want de keten van auteur naar lezer zal in de toekomst wijzigen omdat elektronische distributie het in zich heeft om alle traditionele tussenhandel over te gaan slaan, als ze niet specifieke toegevoegde waarde heeft voor de promotie en levering. Maar volgens de woordvoerder van het Centraal Boekhuis: “Ook in het digitale boekenboekenvak constateren wij dat webwinkels grote behoefte hebben aan een aggregator, die een groot aantal titels beschikbaar stelt. En uitgevers willen zo veel mogelijk verkoopkanalen bereiken. Wij maken dat voor alle partijen eenvoudig en betrouwbaar met services op het gebied van levering, facturatie en promotie”.

Share this post