12.11.2018
Media

​Burger King is nergens bang voor

By: Erdinç Saçan

BlogMedia

Marcello Pascoa, Global Head of Brand Marketing van Burger King was een van de sprekers tijdens Websummit in Lissabon, Portugal. Pascoa gaf aan dat Burger King een fearless brand is geworden. Een brand die niet bang is om te experimenteren en ook de grenzen durft op te zoeken met hun advertenties, campagnes.

Pascoa werkte eerst voor Coca-Cola en gaf daar een voorbeeld van. In Brazilië maakten mensen denigrerende, discriminerende opmerking over gays door te zeggen: ze zijn geen Coca-Cola maar Fanta. Tijdens een festival heeft Coca-Cola in blikjes van Coca-Cola gevuld met Fanta. Mensen kochten dus Coca-Cola maar de inhoud was Fanta.

Pascoa ging verder en gaf tips aan marketeers omtrent advertising. Make fun of your product. Je moet jezelf niet al te serieus nemen. Mensen denken niet na over een reclame. Ze willen entertained worden. Een mooi voorbeeld hiervan komt uit Spanje. Volgens een onderzoek geven 65 procent van de hondeneigenaren toe aan hun vierbenige metgezellen door ze een stuk van hun Whopper aan te bieden, besloot Burger King om iets speciaal voor de beste vriend van de mens te creëren. Introductie van de Burger King ‘Dogpper’, een bot dat de gegrilde smaak van zijn hamburgers biedt, zodat uw pup kan genieten van zijn eigen ‘Whopper’ equivalent.

Met dit in gedachten lanceerde het Spaanse digitale agentschap La Despensa een Burger King leveringscampagne voor september, waarbij klanten in het land een gratis ‘Dogpper’ kunnen ontvangen wanneer ze online bestellen via de app.

Whopper Neutrality

Kom op voor je mening! Heb een mening adviseerde Pascoa. Hierbij een voorbeeld uit de VS over Net Neutrality. Whoppers worden gebruikt om kritiek te leveren op de recente intrekking van regelgeving die volgens de voorstanders een gelijke toegang tot het internet garandeerde.

In de advertentie, ontdekken de klanten van Burger King dat de typische Whopper prijs hen slechts een ,,langzame toegang Whopper pas geeft” betekenend dat zij langer op hun hamburger moeten wachten tenzij zij $26 betalen om hun voedsel snel te ontvangen. Burger King medewerkers gingen de nieuwe regels uitleggen aan boze en verwarde klanten door het “Whopper neutraliteit” te noemen.

Blank Whopper

In Brazilië maakte Burger King een advertentie om de ‘blanco’ stemmers te overtuigen om toch te gaan stemmen en om een universele boodschap te sturen naar niet-stemmers, heeft Burger King en agentschap David São Paulo een nieuw product gecreëerd: de Blank Whopper. Een Whopper gemaakt met toppings die door iemand anders voor je geselecteerd zijn. De resultaten, zijn verre van prikkelend. Uien en mayo? augurken? Geen brood?

Ludieke actie

Een ander ludieke actie was in Roemenië. De enige Burger King in Roemenië was te vinden op een vliegveld en dat pas na de security checks. Ze hebben tickets uitgebracht waarmee mensen lang de security konden komen om een Whopper te kunnen eten. Ze kregen een Whopper nadat ze hun instapkaarten aan de Burger King medewerkers gaven. Politie was hier uiteindelijk niet erg blij mee.

Fake your stakeholders

Franchisers waren zeer ontzet tijdens de Flame Burger King campagne. Burger King grilled zijn vlees en houdt dus van vuur. Er zijn veel Burger King filialen in het verleden uitgebrand. Foto’s van daadwerkelijk in de brand gevlogen filialen worden hierbij getoond. Om mensen eraan te herinneren dat Burger King altijd grills gebruikt.

Bring the lawyers to your side was het laatste advies van Pascoa. Op een gegeven moment hebben ze de tuinen gefotografeerd van voormalige CEO’s van McDonalds. En alle CEO’s hadden een barbeque in hun tuin. Ook McDonalds CEO’s houden dus van grilled vlees. Advocaten maakten zich zorgen dat ze een rechtszaak zouden krijgen, je moet je advocaten overtuigen!

<i>Flame Burger King</i>
Flame Burger King

Share this post