Facebook gaat zich actiever inzetten in de strijd tegen fake news met het oog op de Europese verkiezingen in mei. Zo weet Reuters te melden. Een senior executive van Facebook vertelde afgelopen maandag dat er een samenwerking komt met het Duitse persbureau DPA voor een strengere controle op berichten.
Sinds de Amerikaanse verkiezingen van 2016 staat Facebook onder druk. Nepaccounts en misleidende advertenties op het sociale platform waren orde van de dag en zorgden voor veel ophef. Hillary Clinton die een kinderseksnetwerk runde vanuit een pizzeria, de paus die Trump zou steunen, een oproep van ISIS om op Hillary Clinton te stemmen: het zijn allemaal voorbeelden van fake news–berichten die miljoenen Amerikanen bereikten tijdens de verkiezingscampagne van 2016. Ook werd gespeculeerd dat Rusland met sociale media de uitkomst van de verkiezingen probeerde te beïnvloeden in het voordeel van Trump.
Vorige maand tikte de Europese Unie Facebook op de vingers: het bedrijf zou nog niet genoeg actie hebben ondernomen om fake nieuws te bestrijden. Gezien de naderende verkiezingen voor het Europees Parlement is dit voor de EU een belangrijke kwestie. Eerder tekenden Facebook, Twitter en Google al een vrijwillige gedragscode om een actieve rol te spelen bij het bestrijden van nepnieuws.
Afgelopen maandag meldde Facebook dat het een operatiecentrum op zal zetten dat 24/7 bemand wordt met dataspecialisten en beleidsdeskundigen. Deze zouden gaan samenwerken met externe organisaties om dreigingen te identificeren.
Tessa Lyons, manager nieuwsintegriteit bij Facebook: “Ze zullen proberen proactief opkomende dreigingen te identificeren om zo snel mogelijk actie te kunnen ondernemen.”
Niet alleen mankracht wordt ingezet bij deze kwestie. Facebook belooft ook al zijn digitale systemen te blijven verbeteren, om zo onbetrouwbare berichten te herkennen en verspreiding te beperken.
Een samenwerking tussen Facebook en DPA, het grootste persbureau van Duitsland, moet gaan zorgen voor een verbeterde controle van berichten. Dit is een toevoeging aan de bestaande samenwerking met Correctiv, een non-profit organisatie van onderzoeksjournalisten die sinds begin 2017 nepnieuws signaleert aan Facebook.
Duitsland is een van de koplopers op dit gebied. Zo nam het land vorig jaar een nieuwe wet aan die bedrijven dwingt aanstootgevende berichten te verwijderen. Doen ze dit niet, dan riskeren ze een boete die kan oplopen tot wel 50 miljoen euro. Daarnaast is de Duitse regering van plan meer dan 100.000 studenten op te leiden als mediaspecialisten, met als doel te voorkomen dat advertenties worden misbruikt voor politieke doeleinden.
[Afbeelding © Chaiyawat – Adobe Stock]