Voor het tweede jaar op rij heeft Fresh Bridge de maand oktober ingezet voor hun strijd tegen stockfoto’s. Met de campagne #Stocktober hebben ze een maand lang gecommuniceerd via social media met alleen zelf (na)gemaakte stockfoto’s.
“Wij zijn van mening dat stockfoto’s absoluut niet thuishoren in een content strategie. Het is per definitie content die niet echt of authentiek is. Daar prikt iedere doelgroep zo doorheen,” aldus Chris Derksen, Senior Client Lead bij Fresh Bridge.
Het is voor merken vaak een makkelijke optie om snel en goedkoop te werken met stockfotografie. Maar daarmee verlies je als merk een beetje de persoonlijkheid, authenticiteit en het vertrouwen van de doelgroep die het dichtst bij hen staat.
Vaak zie je merkwaarden als ‘echt’, ‘persoonlijk’, ‘dichtbij’ en ‘authentiek’, die vervolgens ondersteund worden met stockfoto’s. En dat kan gewoon niet. Daarom pleit Fresh Bridge deze maand met #Stocktober voor echte content die authentiek is en aansluit bij het verhaal, de merkwaarden van het merk en de emotionele insights van de doelgroep.
Aanvullend is er ook een onderzoek gehouden naar het effect van het gebruik van stockfoto’s op diverse marketingcampagnes. Want nog altijd gebruiken bedrijven en merken veel stockfoto’s voor hun campagnes of voor op de website. 30% van de respondenten geeft daarin aan minder vertrouwen te hebben in een merk dat stockfoto’s gebruikt. Ongeveer 15% tot 20% van de mensen zal tevens minder snel iets kopen bij de betreffende merken. Hetgeen dus aanzienlijke gevolgen kan hebben als een merk een langdurige relatie probeert op te bouwen met haar klanten.
Daarnaast kan het ook een direct effect hebben op het mislopen van klanten. Ongeveer een kwart van de mensen kan zichzelf niet vinden in stockfoto’s waarop mensen te zien zijn. Rond de 30% van de mensen vindt stockfoto’s zelfs nep en niet authentiek. Van de mannen vindt 36% stockfoto’s ver van zich afstaan en bij vrouwen liep dit percentage zelfs op tot 44%.
Meer dan de helft van de mannen en bovendien 60% van de vrouwen gaf aan liever authentieke foto’s te zien in plaats van geposeerde stockfoto’s.
Dit blijkt ook wanneer mensen een keuze moeten maken tussen een stockfoto en een authentieke foto. De respondenten kregen telkens twee afbeeldingen te zien met een vergelijkbare inhoud. Ruim 66% van de mensen geeft aan dat de stockfoto’s minder authentiek aanvoelen dan de niet-stockfoto’s. Bovendien kon bijna 70% van de respondenten zichzelf niet herkennen in de stockfoto’s.
Tijdens dit onderzoek kwamen de respondenten de meeste stockfoto’s tegen op websites van bedrijven en merken (53%), in onlineadvertenties (50%) en in print advertenties (36%).
“Het gebruik van stockfoto’s kan dus schade toe brengen aan het vertrouwen in je merk en een directe invloed hebben op de koopintentie. Stockfoto’s worden vaak ingezet om budgettaire redenen, maar dit heeft direct negatieve impact op je merk. Het gebruik van echte, authentieke fotografie die direct aansluit bij je merk is essentieel om een relatie op te bouwen met je klanten. Stockfotografie is gemaakt in een algemene setting en vaak met generieke ‘over de top’ emoties. Ze hebben dus nooit het verhaal en de emotionele insights van je merk en de doelgroep als uitgangspunt. Daardoor blijven ze generiek en zijn ze niet echt. We raden ieder merk aan om genoeg budget en tijd te reserveren om echte fotografie in te zetten,” aldus Roderick Cremers, eigenaar van Fresh Bridge.
En dus heeft de maand oktober bij Fresh Bridge wederom geheel in het teken gestaan van nagemaakte stockfotografie. Ze hebben een duidelijke visie. En hopen dat er in de toekomst steeds minder van stockfotografie gebruik wordt gemaakt. Merken moeten gewoon zelf leuke content gaan maken die hun merkwaarden en inzichten in de doelgroep op een authentieke manier naar voren brengen.
Maar tot het zover is staat bij Fresh Bridge ieder jaar de maand oktober in het teken van #Stocktober.
Meer foto’s bewonderen van de #Stocktober campagne van Fresh Bridge? Check dan even de Facebook pagina en join the #Stocktober resistance.