10.09.2014
Media

U2 lanceert album gratis via iTunes, wie profiteert?

By: Annemerel de Jongh

BlogMedia

Tijdens het Apple Event gisteravond werden er niet alleen nieuwe iPhones, de Apple Watch, een betaalsysteem en een nieuwe versie van iOS aangekondigd, het was meteen de release van U2’s nieuwe album Songs of Innocence. 

Tegen het eind van het event kwam U2 het podium op om het nieuwe nummer The Miracle (of Joey Ramone) te spelen. Na het optreden ging Bono in gesprek met Tim Cook. Bono maakte een grapje over het feit dat ze na “No Line On The Horizon” uit 2009 geen album meer uitgebracht hadden, maar dat ze ze heus wel gemaakt hadden. Bono vervolgde “De vraag is nu, hoe krijgen we dit album bij zo veel mogelijk mensen, want daar staat onze band voor, ik geloof dat er bij jullie meer dan 500 miljoen mensen staan ingeschreven? Dus… Kun je dit bij hen krijgen?” “Als we het ze gratis geven” antwoordde Cook. Bono en Cook schudden elkaar de hand en vijf seconden later was het album voor alle mensen met een iTunes account gratis te downloaden.

Nooit eerder werd een album zo grootschalig gedistribueerd. Tim Cook noemde het dan ook niet voor niets “de grootste release in de geschiedenis van de muziek”. Het is niet de eerste samenwerking van U2 en Apple. In 2004 werkten de twee ook al samen, toen werd er een speciale U2 iPod uitgebracht waar U2’s album “How To Dismantle An Atomic Bomb” vooraf op was gezet. 

Maar op welke manier profiteren U2 en platenmaatschappij Universal eigenlijk van het gratis verspreiden van het album? Op een aantal manieren.

  1. Allereerst betaalt Apple Universal en U2 een onbekend bedrag voor het exclusief verspreiden van het album. Het bedrag is lager dan de traditionele prijs die er voor 500 miljoen albums betaald wordt.
  2. U2 lift als het goed is mee op de hype rondom het event van gisteravond. Deze promotie is voor een platenmaatschappij bijna onbetaalbaar.
  3. Universal hoopt dat de verkoop van de twaalf voorgangers van Songs of Innocence een push krijgen. De album verkoop van U2 is niet meer zo goed als die geweest is. Het album “No Line On The Horizon” uit 2009 ging in de VS slechts 1,1 miljoen keer over de toonbank, voorganger “How To Dismantle An Atomic Bomb” uit 2004 ging 3,3 miljoen keer over de toonbank. Dit zal waarschijnlijk ook wel iets te maken hebben met het tijdperk van het illegale downloaden.
  4. De eerste single van het album “The Miracle (Of Joey Ramone) wordt gebruikt in de reclame van Apple’s nieuwe iPhone die 30 dagenlang te zien zal zijn. De campagne wordt geschat op een waarde van 100 miljoen dollar.
  5. Het is een fantastische promotie voor een wereldtournee die hoogstwaarschijnlijk in 2015 van start zal gaan. 

Het album is nog tot en met 13 oktober gratis te downloaden in iTunes, hierna zal het album ook (tegen betaling) via andere kanalen beschikbaar zijn. Er zal dan ook een deluxe versie van het album verschijnen, waarop 4 extra tracks te horen zullen zijn. 

Of het album volgende week bovenaan alle hitlijsten staat dankzij deze stunt? Dat niet. Billboard heeft gemeld dat het album niet in de Billboard 200 zal opgenomen voor de release op 14 oktober, naar alle waarschijnlijkheid zullen andere hitlijsten hetzelfde doen.

Share this post