Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de echte wereld. Het heet Coca-Cola Byte en heeft de smaak van.. pixels?
Recent viel het colamerk al op omdat het kwam met Starlight, een frisdrank die zou smaken naar ‘de ruimte’. Inmiddels is er een nieuwe lentesmaak, namelijk een suikerloze variant genaamd Byte. Volgens het merk smaakt het naar pixels, wat uiteraard net zo nietszeggend is als de naam Byte. Tenminste, waar het om smaak gaat, want Byte is nu nog opgebouwd uit GB’tjes in het metaverse, omdat het pas vanaf 2 mei in de echte wereld te vinden is.
Tenminste, stiekem bestaat hij al veel langer in een metaverse. Coca-Cola heeft het namelijk in het geheim op een nieuw eiland in Fortnite ondergebracht, waar het al enige tijd vindbaar is. Je vindt het binnen het spel Fortnite op het eiland Pixel Point. Het is een eiland waar je vier mini-games kunt doen met andere spelers, namelijk The Castle, The Escape, The Race and The Tower.
Daarnaast komt Coca-Cola met een augmented reality-ervaring, die je alleen kunt benaderen als je de code op een blikje Byte scant. Je gaat dan naar de Coca-Cola Creations-website, waar je toegang krijgt tot het spel, dat het verhaal van Byte vertelt. “Byte is een 8-bits pixel die werd achtergelaten toen Coca-Cola Byte de metaverse binnenkwam. Met behulp van vingers om pijlen ingedrukt te houden, begeleiden spelers BYTE op een wenteltrap, om zich weer bij het Coca-Cola-logo voegen. De eindtijden van de spelers worden vastgelegd in een virtueel klassement dat op sociale media kan worden gedeeld.”
Coca-Cola experimenteert erop los met technologie. Zo kwam het recent ook al met een NFT-collectie. Het gaat om vier non-fungible tokens die zijn verkocht in de vorm van een donatie aan de Paralympics. Het werkte hiervoor met avatar-bedrijf Tafi, dat een metallic rode jack maakte, een geluidsfragment vol Coca-Cola-geluiden (waaronder het openen van een flesje en cola dat over ijs gaat) en digitale speelkaarten gebaseerd op de echte speelkaarten uit de jaren ‘40.
Erg slim, want sommige Coca-Cola-items worden heel veel waard. Zo was er ooit een papieren poster met een sexy kijkende dame met een glaasje Coca-Cola dat voor 87.000 euro onder de hamer ging. Geen wonder dus dat het merk vrolijk meedoet aan de NFT-wereld, waarin het draait om verzamelen.
Of de nieuwe Coca-Cola-smaak ook in Nederland beschikbaar wordt, dat is nog onbekend. In ieder geval komt hij naar de Verenigde Staten. Wel kun je hem dus in het metaverse bewonderen, als je de game Fortnite zo wil noemen.