By: Laura Jenny
In landen als India, China, Saoedi-Arabië, Colombia en Peru is het enthousiasme over het metaverse het grootst. In opkomende landen is vaak tweederde van de mensen enthousiast over de technologische ontwikkeling van het metaverse, terwijl dit is in landen met een relatief hoge welvaart vaak minder is.
Het metaverse is niet alleen iets wat Facebook (dat nu Meta heet) heeft bedacht. Het is groter dan dat: veel bekende gametitels zoals Roblox en Minecraft zijn in principe ook metaverses an sich. Toch wordt het gezien als iets groters dan dat, iets dat er nog aankomt: een nieuwe manier van internetten, een nieuwe manier om sociaal te zijn en een nieuwe manier om je geld uit te geven en te winkelen. Er wordt flink in geïnvesteerd en hoewel het door allerlei zaken soms wat meer op de achtergrond komt (zoals een oorlog en een pandemie), is het wel degelijk iets waar nog steeds druk op wordt ontwikkeld.
Onderzoeksbureau Ipsos heeft een wereldwijd onderzoek gehouden voor het World Economic Forum om in kaart te brengen in hoeverre het metaverse leeft in de wereld. In 29 landen zijn volwassenen gevraagd naar hun kennis en enthousiasme over het metaverse. Het onderzoek werd onder 21.005 volwassenen gehouden van 18 tot 74 jaar. Meer dan de helft van de ondervraagden kent het metaverse (52 procent) en 50 procent is ook daadwerkelijk positief gestemd over het mogelijke gebruik van virtual- en augmented reality in hun dagelijkse leven. Vooral in opkomende landen is dat enthousiasme groot.
In landen als België, Polen, Frankrijk, Duitsland en Nederland is dat enthousiasme aanzienlijk minder. Daar is minder dan een derde überhaupt bekend met het metaverse. Sowieso zijn jongvolwassenen, hogeropgeleiden en mannen vaker positief ten opzichte van deze nieuwe bladzijde van het internet, terwijl vrouwen en ouderen dat aanzienlijk minder voelen op dit gebied. Werk aan de winkel dus voor bedrijven, die veelal toch wel in het metaverse aanwezig zijn. Denk aan een Nike, een Adidas en een H&M, die allemaal op de een of andere manier wel te vinden zijn in één van de vele metaverses die we kennen.
Helaas is het niet bekend waarom er in opkomende landen zoveel meer enthousiasme is over het metaverse. Misschien is het omdat het huidige internet met zijn vele social media grotendeels worden gerund door rijkere Westerse landen (denk aan Twitter, Facebook en Snapchat). Deze ‘nieuwe wereld’, het metaverse, zou een nieuwe mogelijkheid kunnen betekenen voor juist deze landen om een gooi te doen naar succes. Immers is China de afgelopen jaren al enorm aan het groeien op techgebied. Niet alleen met een succesvol social medium als TikTok, maar ook op het gebied van gadgets (Oppo, OnePlus, Xiaomi) en 5G- en andere verbindingstechnologie (Huawei).
Het is op dit moment nog koffiedik kijken. We weten nog niet hoe het metaverse zich de komende jaren gaat vormen, hoe we het benaderen en voor welke doelen we het gaan gebruiken. Zullen ook hier weer een paar ‘groten der aarde’ opstaan, of is dit toch meer een metaverse zoals de naam doet vermoeden: een wereld bestaande uit allemaal kleine werelden? In ieder geval wordt er reikhalzend naar uitgekeken, vooral vanuit bepaalde gebieden in de wereld.