Steeds meer Nederlandse consumenten gebruiken mobiele applicaties om te communiceren, iets waar telecombedrijven niet zo blij mee zijn. 70% van alle smartphone gebruikers downloaden apps, terwijl een jaar geleden dat nog 50% was. Zo blijkt uit het panelonderzoek ‘Dutch Apps Market‘ van Telecompaper gehouden onder 2500 consumenten van tussen de 15-64 jaar. De editie van deze maand focust zich op communicatiediensten. Mobiele games zijn nog veruit de meest populaire applicaties. 60% van de smartphone bezitters zeggen games op hun smartphone te hebben geïnstalleerd. Meer dan de helft van de smartphone gebruikers heeft instant messaging (51%) en social networking apps (47%) op zijn smartphone staan. Ook heeft 30% apps geïnstalleerd die voice calls mogelijk maken.
Facebook blijkt de populairste applicatie te zijn en is geïnstalleerd op 48% van de telefoons. Messaging dienst WhatsApp wint echter snel terrein. De app is in vier maanden tijd van 30% naar 43% gestegen. Dat is gelijk aan de geschatte installed base van 2,2 miljoen smartphones. Mobiele gebruikers die WhatsApp downloaden, gebruiken de dienst ook. Slechts 3% zegt het nauwelijks tot nooit te gebruiken.
Meer dan 70% van de iPhone bezitters hebben WhatsApp geïnstalleerd. Ping is momenteel populair bij de BlackBerry gebruiker (70% voor Ping, tegen 60% WhatsApp). Op Android hebben WhatsApp en Facebook de hoogste penetratie. Verder zijn het Facebook en WhatsApp die door de respondenten het best gewaardeerd worden: 95% van alle WhatsApp gebruikers zegt dat de app ‘good’ of ‘ very good’ is. Voor Facebook was dit 85% en voor Hyves 73%.