Een veelzijdig, internationaal georiënteerde man met fascinatie voor mobiel is een goede omschrijving van Robbert Bos. Al jaren werkt hij binnen digital en met name mobiele ontwikkelingen. in dit interview lezen we over zijn huidige rol binnen Spil Games en zijn visie op de rol van merken binnen App Stores.
Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door?
Robbert Bos, Head of Mobile bij Spil Games. Daarnaast ben ik adviseur bij een start-up die games voor vrouwen ontwikkelt. De ‘App Store’ om bij te houden wat de laatste veranderingen in rankings zijn. Binnen de games categorie verandert dit soms wel om de tien minuten. ‘Flurry Stats’ gebruik ik om de statistieken van onze apps bij te houden. Daarnaast natuurlijk email en de Safari browser. Onze mobiele portals m.ggg.nl en m.spelletjes.nl hebben inmiddels behoorlijk wat tractie en om onze spelers een goede ervaring te bieden zijn we veel aan het testen.
Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?
We hebben vrij recentelijk Sara’s Cooking Class, Cowaboom en Shopaholic World gelanceerd. Deze titels zijn in zowel de Apple App Store als in Google Play te vinden. Voor mijn tijd bij Spil heb ik vanuit Azie veel opdrachten gedaan voor bedrijven zoals Nokia, Sony Ericsson en Blackberry maar ik betwijfel of die hier het nieuws hebben gehaald 😉
Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?
Grote merken nemen een steeds dominantere positie in in de appstores. Als gevolg hiervan zien we grotere productie budgetten en almaar stijgende marketingkosten. Het zal daarom steeds moeilijker worden om zichtbaarheid in de appstores te krijgen. Succesvolle bedrijven zullen traditionele (offline) en online kanalen inzetten om de mobiele vindbaarheid te vergroten.
Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?
Multiplayer zal voor veel games een standaard mogelijkheid worden. Ik denk dat non-games apps deze trend zullen volgen. Steeds verdergaande integratie met sociale kanalen zal de viraliteit van apps vergroten. De uitdaging zit ‘m in het vasthouden van de gebruikers. ‘Re-engagement’ zal hoog op de agenda staan bij veel developers en/of merken die in het recente verleden een groot bereik hebben opgebouwd.
Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?
Succesvolle merken zitten al enige tijd op mobiel. Ze hebben veelal geleerd hoe bereik op te bouwen en gaan op basis van vergaarde data de vervolgstappen maken naar engagement en conversie. Mobile commerce kan prima op een tablet en afhankelijk van het product ook op een smartphone. De aandacht van de consument verplaatst zich steeds meer naar de touch screen devices daarom is niet meedoen wat mij betreft geen optie.
Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?
Ik denk dat het Japanse GREE een mooi platform aan het ontwikkelen is. Hierbinnen sluiten apps, web games (HTML5) en social naadloos op elkaar aan. Het zal wellicht nog even duren maar ik verwacht dat we nog veel zullen zien van deze partij.
Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?
Wat gaat het derde mobiele OS worden? Ik denk dat Microsoft de grootste kans van slagen heeft om marktaandeel van Apple en Android af te snoepen.