Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten betalen aan Apple. Overigens gaat het de Autoriteit Consument & Markt vast niet alleen maar om datingapps, en is dat ook waarom Apple voet bij stuk houdt. Dit is wat er nu gaande is en waarom de twee er maar niet uitkomen samen.
Als de techwereld Tinder was, dan zou de ACM keihard links swipen als het Apple tegenkwam. En waarschijnlijk hoeft de ACM ook niet snel op een Superlike -of überhaupt een like- te rekenen van Apple. De twee liggen overhoop om dating-apps, omdat Apple te veel geld zou berekenen op aankopen in de apps. Als je bijvoorbeeld een abonnement op Tinder wil nemen, dan betaal je daar aanzienlijk meer voor dan het zou moeten zijn, omdat Apple 30 procent commissie verwacht van alle betalingen. Dus niet alleen van betaalde apps die je koopt in de App Store, maar ook alle betalingen die verder worden verricht in apps die op je iPhone staan.
De ACM laat volgens Bloomberg weten dat de regels niet eerlijk zijn tegenover bedrijven die abonnementen verkopen. Daar gaat het al jaren over, en daarom betalen de datingapps ook ‘maar’ 27 procent van de commissie in plaats van 30 procent. Een peuleschil natuurlijk, een druppel op een gloeiende plaat: dat heeft weinig zin. Vandaar dat er een grote rechtszaak loopt tussen de ACM en Apple. Het is ook om die reden dat de ACM niet zoveel zegt over de zaak: dat kan immers nadelige effecten hebben op de uitkomst van deze juridische stappen.
Apple heeft al 50 miljoen euro aan dwangsommen betaald aan de ACM, want het staat er niet voor open om betaalsystemen van buitenaf toe te staan. Dat was al eerder het onderwerp van gesprek, namelijk rondom Fortnite, dat zelfs helemaal uit de App Store moest vertrekken omdat het bedrijf erachter per se geen commissie wilde afstaan en er een eigen betalingssysteem op na wilde houden. Die dwangsommen van de ACM zijn trouwens niet meer van kracht: enerzijds omdat het maximum is bereikt, maar ook omdat Apple dus wel wat wijzigde aan zijn dating-appbeleid.
Waarom de ACM nou specifiek datingapps kiest om de Apple-problematiek aan de kaak te stellen, dat is onduidelijk. Komt het omdat het dan wat meer een zaak is die met gevoelens te maken heeft? Komt het omdat we ook best veel Nederlandse datingapps hebben? Het is niet helemaal duidelijk. In games en in andere apps zitten immers ook vaak dingen die je moet betalen: het is om die reden dat een abonnement op Twitter of Meta bijvoorbeeld een paar euro duurder is per maand: die 30 procent commissie wordt vrolijk doorberekend.
Nou ja, in ieder geval kan die datingapp-problematiek natuurlijk wel zorgen dat er een bepaald balletje gaat rollen, maar tot nu toe zorgt Apple voor genoeg drempels en hobbels in de weg om te zorgen dat het balletje maar moeizaam aan het rollen gaat. Apple vindt dat de ACM het niet goed aanpakt: het meent dat die commissie belangrijk is om innovatie te laten doorgaan en de veiligheid van apps te waarborgen, en als die commissie minder wordt of niks, dan suggereert Apple dus dat het dat minder goed kan garanderen. Toch bijzonder voor een bedrijf dat zo enorm rijk is.