Een aantal onderzoekers – die zelf ook moeder zijn – hebben een heel groot aantal apps onderzocht op de Google Play Store en dan vooral naar de advertenties die in al die (gratis) apps, waaronder veel games. In die gratis apps zit heel vaak reclame, aangezien dat het verdienmodel van de apps is. Logisch.
Het probleem dat de onderzoekers, die publiceerden in het Journal of Developtmental Behavioral Pediatrics, onder andere vonden was dat de advertenties helemaal niet gescreend waren voor kinderen. Daaronder zaten bijvoorbeeld trips naar Chicago of zelfs behandeling voor bipolaire stoornissen. Ze laten dat zien in een video die we helaas niet kunnen embedden, dus kijk ‘m hier.
Daarnaast was het ook zo dat veel van de advertenties dan weer naar andere apps leidden. Ook dat is een veelvoorkomende strategie bij gratis apps, want per installatie van een andere app wordt er betaald. Het probleem is echter dat de mogelijkheid om dat te doen zwaar gegamificeerd is en vaak ook nog eens niet duidelijk aangegeven staat als advertentie, maar vermomd wordt als een ‘gewone’ optie in een game of zelfs als prijs die je kunt claimen. Ook sporen karakters in apps en vooral games kinderen aan om toch vooral in-app aankopen te doen of op advertenties te klikken.
Nogmaals, dit is schering en inslag en misschien zelfs nog begrijpelijk in een wereld waarin iedereen het te veel vindt om een paar euro voor een game uit te geven, maar dat het ook bij games gebeurt die vooral op de allerkleinsten is gericht is toch wel problematisch. Trouwens, betalen voor een app is ook niet altijd de oplossing, want uit het onderzoek bleek ook dat zelfs in 88 procent van de onderzochte apps advertenties zaten. En dan hebben we het nog niet gehad over de duizenden Android-apps die kinderen ook nog tracken. Het is echt het Wilde Westen in de sector.
De onderzoekers keuren dit niet per se af, maar waarschuwen wel dat het aan ouders is om hun kroost duidelijk te maken wat voor trucs apps gebruiken en er voor te zorgen dat kinderen er niet al te snel in trappen. Daarnaast is het echter ook schadelijk voor kinderen om al op zo’n jonge leeftijd geconfronteerd te worden met niet aflatende reclames. Kinderen willen gewoon spelen of zelfs leren en al die advertenties leiden af en zorgen voor frustratie, niet in de laatste plaats bij ouders die het ook vaak maar half snappen wat er gebeurt. Kwalijk, maar helaas is een oplossing niet voorhanden. Het blijft extreem belangrijk dat je als ouder elke app die je kind gaat gebruiken eerst zelf checkt, want voor je het weet zit de tablet of smartphone vol met de rest van de rotzooi.
[Afbeeldingen © Syda Productions – Adobe Stock]