Het Agentschap Telecom (AT) kennen we natuurlijk vooral van haar acties en toezicht rondom mobiele telecomdiensten, zendamateurs en andere draadloze diensten en apparatuur. Vanaf dit jaar heeft het Agentschap besloten dat het ook tijd wordt om toezicht te gaan houden op zogenoemde Over-The-Top communicatiediensten zoals WhatsApp en Skype. Dat heeft het AT bekendgemaakt in haar jaarplan voor 2022 dat deze week gepresenteerd werd.
De belangrijkste reden daarvoor is het almaar groeiende maatschappelijke belang van deze diensten. Daarmee gaat volgens het AT ook de verplichting gepaard dat aanbieders van OTT-communicatiediensten alle maatregelen nemen die nodig zijn om uitval en verstoring te voorkomen. Die zorgplicht geldt niet alleen voor technische problemen, maar ook voor de digitale dreigingen. Een fenomeen dat de afgelopen jaren steeds vaker voorkomt.
Het AT richt haar toezicht dit jaar op drie centrale thema’s, te weten: Kwaliteit en betrouwbaarheid mobiele netwerken; Telecomsecurity; Digitale transitie en energietransitie.
Het besluit om het toezicht uit te breiden naar chatdiensten zoals WhatsApp en Skype is ook een direct gevolg van de nieuwe Europese richtlijn voor telecom, de Telecomcode (EECC). De code zal ook in de Nederlandse Telecommunicatiewet geïmplementeerd worden. Daarmee vallen de zogenoemde nummeronafhankelijke interpersoonlijke communicatiediensten, waar WhatsApp en Skype onder vallen, onder het toezicht van het AT.
“Naast beschikbaarheid van technische infrastructuren, wordt op basis van de aangescherpte zorgplicht het toezicht op de continuïteit en integriteit van telecomnetwerken en diensten geïntensiveerd. Zowel vanuit het aspect van telecomsecurity als cyberweerbaarheid. Netwerken dienen zo adequaat mogelijk beschermd te zijn tegen uitval en manipulatie veroorzaakt door externe factoren”, aldus het Agenstschap Telecom.