Uit een nieuw onderzoek blijkt dat het aantal consumenten dat regelmatig een mobiel apparaat gebruikt om betalingen uit te voeren het afgelopen jaar is verdrievoudigd.
Van de ondervraagde consumenten heeft 54% aangegeven regelmatig een smartphone, tablet of wearable te gebruiken om betalingen te verrichten voor de aanschaf van uiteenlopende producten en diensten. In hetzelfde onderzoek (Digital Payments Study) vorig jaar was dat slechts 18% van de respondenten.
Meer dan 36.000 online consumenten in 19 Europese landen hebben deelgenomen aan het onderzoek. Het gebruik van digitale betalingen is het afgelopen jaar flink gestegen. Een jaar geleden gaf 38% van de ondervraagden aan nog nooit betalingen te hebben verricht met een mobiel apparaat en dat ook niet van plan te zijn. Dat aantal is inmiddels gedaald tot 12%.
Als er gekeken wordt naar de 10 landen waar mobiele betalingen het vaakst voorkomen, en daar staat Nederland niet tussen, zijn er twee categorieën te zien.
In Nederland maakt bijna driekwart (74%) van de ondervraagden gebruik van mobiel betalen. De meerderheid van deze groep gebruikt een mobiel apparaat om geld over te maken naar vrienden en familie (71%), en bijna de helft (48%) gebruikt dat apparaat ook om bijvoorbeeld te betalen voor afhaalmaaltijden.
Dit onderzoek toont aan dat digitaal betalen de nieuwe realiteit is. In Nederland en Europa worden er steeds meer nieuwe betaalmethoden enthousiast omarmd.
Daniel van Delft, Country Manager Nederland bij Visa, geeft aan smartphones en wearables te beschouwen als het begin van een trend die steeds verder zal doorzetten. “Dankzij de miljoenen moderne, connected devices kunnen dagelijkse transacties op een eenvoudige en veilige manier worden geïntegreerd in zo goed als alle technologieën.”
Hij vervolgt: “Zo zijn er recente ontwikkelingen in Europa: in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Zwitserland kwam onlangs Apple Pay op de markt. In Spanje werd Samsung Pay gelanceerd, en in het Verenigd Koninkrijk ook Android Pay. Het nieuwe aanbod concentreert zich rondom ‘draagbaar’ betalen via smartwatches, polsbandjes en zelfs kleding. Het is duidelijk dat deze trend steeds sneller zal evolueren: het stelt consumenten in staat een connected device te kiezen dat helemaal bij hun leefstijl past.”