Nokia is al heel wat jaren, deels, in Chinese handen. Onder de vlag van HMD Global heeft de ooit volledig Finse fabrikant al een aantal ‘oude’ mobieltjes nieuw leven ingeblazen. De volgende in die rij is de Nokia 2660 clamshell. Dat doet het merk deels uit nostalgie, maar met de introductie van de nieuwe oude 2660 zegt de fabrikant ook in te spelen op een trend onder met name jongeren van de Generation Z en Millennials. Zij kiezen steeds vaker voor minder schermtijd. Digitaal detoxen noemt men dat ook wel.
De nieuwe Nokia 2660 past volgens het merk precies in dat straatje. En dat klopt ook wel, als je naar de specificaties kijkt. Het is, ondanks dat hij ook geschikt is voor 4G-netwerkn (gen 5G dus), bepaald geen smartphone. Nee, de specs zijn verder behoorlijk gedateerd. Uiteraard is het iconische Snake ook van de partij, evenals een mp3-speler en FM-radio functie.
Het 2,8 inch beeldscherm aan de binnenzijde wordt aangevuld met een 1,77 inch scherm aan de buitenkant van de clamshell. Dat is op zich wel redelijk modern te noemen. De camera aan de achterzijde is dan weer typisch ‘2007’ met zijn resolutie van 0,3 megapixel. Ook de 128MB interne opslagruimte en 48MB RAM zijn een overblijfsel van de zero’s. Gelukkig is er ook ruimte voor wat extra geheugen, als je er een microSD kaartje bij koopt. Die mag wel niet groter zijn dan 32GB.
De vernieuwde Nokia 2660 is inmiddels in bepaalde landen al te koop. De adviesprijs is met zo’n 75 euro (65 Britse Ponden) een meevaller. Ik zou hem in ieder geval meteen kopen wanneer hij hier in Nederland in de winkels verschijnt. Maar dat is dan vooral uit nostalgie. Zoals ik enkele jaren geleden ook de nieuwe uitvoeringen van 8110 en 3310 gekocht heb. Puur omdat het leuk is om die naast hun origineel te leggen. Gebruiken doe ik ze niet of nauwelijks.
“De belangstelling voor clamshell-telefoons groeit. Wij geloven dat die hernieuwde interesse voortkomt uit de behoefte om een pauze te nemen van de constante stroom van inkomende digitale meldingen, posts op sociale media en meer. Mensen willen meer eenvoud, meer persoonlijke tijd, meer tijd om na te denken en tijd om een ononderbroken gesprek te voeren!”, zegt Lars Silberbauer, de CMO van HMD Global.