Facebook is nog steeds populariteit in Nederland aan het verliezen. Telecompaper maakt namelijk bekend dat het aantal installaties van de Facebook-app met 1,1 miljoen is gedaald. Tussen Q4 2017 en Q3 2018 is de penetratie van de Facebook-app op Nederlandse smartphones met 1,1 miljoen installaties gedaald, zo blijkt uit het Dutch Apps Market rapport. Begin 2017 stond de app nog bij zo’n 74 procent van alle Nederlanders op de smartphone geïnstalleerd. Inmiddels is dit nog maar zo’n 68 procent.
Datzelfde geldt overigens ook voor Facebook Messenger. Met een afname van ruim 850.000 installaties is ook het gebruik van Facebook Messenger flink afgenomen in diezelfde periode (van 62 procent naar 56 procent).
De jeugd van tegenwoordig heeft geen Facebook meer nodig. Die vermaken zich prima op andere platformen. En daarnaast heeft Facebook het afgelopen jaar ook flink onder vuur gelegen. En dan met name door het grote datalek rondom Cambridge Analytics. In Nederland gevolgd door een oproep van Lubach om te stoppen met Facebook. In eerste instantie leek de impact op het Facebook gebruik allemaal wel mee te vallen. Maar de cijfers die nu naar buiten komen laten toch wat anders zien.
Telecompaper ziet ook dat het aantal installaties van Instagram en Snapchat afgelopen kwartalen is gegroeid. Het aantal installaties van de Instagram-app is tussen het laatste kwartaal van 2017 en het derde kwartaal van 2018 met vier procentpunten gegroeid. Ook Snapchat zag de penetratie met drie procentpunten toenemen.
Ondanks de groei in de penetratie van de Snapchat-app, signaleert Telecompaper een daling in het aantal installaties onder leeftijdsgroepen van 30 jaar en jonger. Het moment waarop deze daling zich heeft ingezet valt ongeveer samen met het moment waarop Snapchat een nieuwe interface heeft geïntroduceerd voor haar app, die bij veel oorspronkelijke (jonge) gebruikers slecht is ontvangen. Daar zijn ze al op teruggekomen, maar het kwaad was toen al geschied.
Wat uiteindelijk de reden is voor gebruikers om te stoppen met Facebook zal per persoon verschillen. Maar Facebook heeft met WhatsApp natuurlijk nog een andere troefkaart in handen. Een dienst die nog altijd aan populariteit en gebruik aan het toenemen is. Of komt ook daar een einde aan als Facebook op korte termijn begint met adverteren in WhatsApp?
[Afbeelding © Oatawa – Adobe Stock]