Er zijn serieuze problemen voor de nieuwe Samsung Galaxy Fold nu techjournalisten van populaire media in de VS massaal problemen ervaren met de opvouwbare smartphone. Binnen een aantal dagen lijken alle testtoestellen van Samsung kapot te gaan.
De Samsung Galaxy Fold was samen met de Huawei Mate X de sensatie tijdens het Mobile World Congress in Barcelona. Smartphones, tweemaal de grootte van bestaande modellen die je kunt dichtvouwen. Het was na de iPhone misschien wel de grootste sensatie van de afgelopen 10 jaar in de mobiele wereld. We keken ernaar en iedereen vroeg zich terecht af hoe lang zo’n scherm heel zou blijven. Die vraag stond meer centraal dan de vraag of we sowieso op een dergelijk device zitten te wachten of hoe Apps zich in de toekomst ontwikkelen als je de beschikking hebt over een dubbele schermgrootte.
Inmiddels hebben de grootste techsites in de wereld al van Samsung een eerste testexemplaar mogen ontvangen. Samsung zou dit nooit hebben gedaan als er ergens nog problemen zouden zijn met de nieuwe Galaxy Fold. Maar niets is minder waar want binnen enkele dagen stapelen de problemen met de opvouwbare smartphone van Samsung zich op en is er inmiddels ook al de hashtag #Foldgate. Erger kun je je haast voor Samsung niet voorstellen.
Mark Gurman van Bloomberg, Dieter Bohn van The Verge en ook Steve Kovoch en Todd Haselton van CNBC melden allen dat hun testexemplaar van de Samsung Galaxy Fold inmiddels kapot is. Een soort horrorscenario voor Samsung ook al zullen zij aangeven dat het hier om testexemplaren gaat. De eerste slag rond betrouwbaarheid van de duurste smartphone ooit (1.980 dollar) lijkt verloren. Een marketingdrama met een giga-impact voor een product wat zijn weg naar de consument nog moet vinden. Inmiddels staan op Twitter meerdere beelden van de kapotte toestellen.
Een van de problemen zou zijn dat journalisten hebben getracht de beschermende laag van het scherm te verwijderen. Samsung geeft nadrukkelijk aan dat dit niet mag en schadelijk is voor de werking van de Galaxy Fold. Steve Kovoch van CNBC geeft echter aan dat dit niet is gedaan en dat de Galaxy Fold zelf kapot is gegaan.
Met dit marketing- en PR-drama is het maar de vraag of de Galaxy Fold deze maand in de verkoop gaat. De verkoop van de smartphone zou normaliter eind deze maand starten in de VS. In Nederland start de verkoop begin mei. Voor Samsung is dit letterlijk droeve ellende. Na het drama van de Galaxy Note in 2016 lijkt de geschiedenis zich nu te herhalen. Voor een van de grootste en belangrijkste smartphone fabrikanten in de wereld is het zaak zo snel mogelijk te komen met een verklaring en nog sneller met het bewijs te komen dat de toestellen wel degelijk betrouwbaar zijn.
Het is ondenkbaar dat de investering in de ontwikkeling van een dergelijke kostbare smartphone volledig wordt weggevaagd door de problemen die nu hard lijken te zijn. Net zoals het niet waarschijnlijk is dat de verkoop van het toestel volledig wordt stopgezet. Het antwoord is aan Samsung die vol aan de bak moet om het vertrouwen weer terug te krijgen van de consument en dat terwijl het toestel nog op de markt moet komen. Wat dat betreft klinkt het positiever om te spreken van een Foldchallenge, met een hashtag.
Update 18 April – 14:00 uur: Samsung Nederland heeft inmiddels gereageerd op de bestaande problemen met de Galaxy Fold. In een reactie schrijft Samsung dat zij een onderzoek instellen om de oorzaak van de problemen met de Galaxy Fold te kunnen vaststellen. Het is niet helemaal duidelijk of dit alleen de toestellen betreft van de Amerikaanse media of dat er ook andere gevallen zijn.
Samsung meldt verder dat de beschermende toplaag onderdeel is van de displaystructuur en is bedoeld om de display te beschermen tegen onbedoelde krassen. Het verwijderen van deze beschermlaag of het toevoegen van kleefmiddelen aan het hoofddisplay zou schade kunnen veroorzaken.