Een Nederlandse startup introduceert een nieuwe manier van betalen in de horeca. De kroeg in zonder dat je een portemonnee op zak hoeft te hebben? De app van tabster maakt het mogelijk. Daarmee kan je een rekening openen, delen en betalen via de app. Een creditcard of IBAN koppel je aan de app, en je hebt geen cash meer nodig. De startup speelt hiermee in op de trend dat betalen steeds handiger en sneller moet kunnen.
Geen gedoe meer met kleingeld of pinnen. Je hoeft niet meer wachten op de rekening. En geen gezeur over wie welk deel van de rekening moet betalen. Tabster regelt dit alles. De Amsterdamse start-up wil het betalen in de horeca drastisch veranderen. Net als Uber dat op de taximarkt heeft gedaan en AirBnB voor hotelovernachtingen.
Volgens medeoprichter Sjoerd Rothweiler zorgt de app er voor dat betalen naar de achtergrond gaat. “Dan kunnen we ons in de horeca weer volledig storten op waar het écht om gaat: het gezellig hebben met je vrienden.”
De Tabster-app is gekoppeld aan het kassasysteem van de betreffende kroeg of restaurant, onafhankelijk van het type software of hardware. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door Eijsink Afrekensystemen, dat op 1 september 2015 een belang in Tabster heeft genomen. Eijsink levert kassasystemen en aanverwante diensten aan de Nederlandse horeca en is dus helemaal thuis in de doelgroep van Tabster.
Ook Eijsink ziet de app als uitkomst voor veel horecabedrijven. “Ondernemers zijn verzekerd van betaling, dankzij de koppeling van de app aan de creditcard of IBAN”, aldus René Eijsink, commercieel directeur van Eijsink Afrekensystemen. “Daarnaast bespaart het heel veel tijd en gedoe. Op drukke avonden is met één druk op de knop een rekening aangemaakt; klanten hoeven nooit meer per rondje af te rekenen. Dat levert enorm veel tijdswinst op, waardoor de horecaondernemer bijvoorbeeld meer drankjes kan verkopen.”
Tabster is begonnen met een pilot in de Amsterdamse horeca. Op dit moment kan Tabster worden gebruikt in café Zouk, café Vanzz en café De Pijp. Als de pilot succesvol is afgerond, volgen horecazaken in de rest van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Vervolgens wordt Tabster met behulp van Eijsink over de rest van Nederland uitgerold. Rothweiler: “We willen een perfect werkende en supergebruiksvriendelijke app voor consumenten. Vandaar dat we het rustig aan uitrollen. Tabster verandert in principe niets aan de processen in de horeca. We optimaliseren deze alleen. Dat zorgt ervoor dat de barman en –vrouw met nog meer plezier hun werk kunnen doen en dat de klant meer tevreden is.”
[Afbeelding: © Comugnero Silvana – Fotolia.com]