Groei is het gesprek van de dag en wordt gezien als dé voorwaarde om uit de recessie te komen. Maar wat zeggen groeicijfers eigenlijk? Zijn we als het bruto nationaal product met 0,1% stijgt, opeens 0,1% gelukkiger? Moeten we eigenlijk wel groeien, of heeft dit streven nu juist veel problemen veroorzaakt?
Deze vragen staan centraal in de nieuwe campagne van Triodos Bank. Vanavond, na het 20.00 journaal wordt op Nederland 1 een korte film uitgezonden waarvan de bedoeling is dat deze mensen aan het denken zet. Varianten van deze film zullen de komende weken in bioscopen en op radio, televisie en andere media aandacht vragen voor het begrip ‘groei’: wat zijn onze ideeën daarover en passen die nog in en bij de huidige economie. Net zoals met de vorige campagne “Klein, het nieuwe groot“, gaat het er om mensen te laten nadenken over economie en welvaart.
Directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank Nederland: “We zitten vast in het heilige geloof in economische groei. Maar louter meer consumptie kan ons niet redden uit de crisis.“
Kwalitatieve groei is een term die het best omschrijft waar Triodos Bank ons over wil laten nadenken. De bank wil met de campagne laten zien dat als je anders naar groei kijkt, ziet dat groei over veel meer gaat dan cijfers. En dat het met Nederland eigenlijk best goed gaat. Bierman: “Je kunt geluk laten groeien. Gezonder voedsel. De hoeveelheid schone energie. Zelfvertrouwen. Je kunt iets groot laten worden, door het juist klein te houden. Je kunt groeien door te delen. En zelfs door minder geld uit te geven. Groei is dan niet abstract meer, maar heel dichtbij.”