Voor de derde keer op rij werd Albert Heijn door consumenten uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt van ons land. Deze bekendmaking vond vorige week plaats tijdens de uitreiking van de Sustainable Brand Awards 2019. Bijna tegelijkertijd publiceerde AH zijn duurzaamheidsverslag, waarin inspanningen en resultaten van het afgelopen jaar zijn opgesomd.
In het duurzaamheidsverslag van de supermarktketen kunnen we lezen welke stappen Albert Heijn zet op verschillende gebieden. Er wordt onderscheid gemaakt in de thema’s gezonde voeding, ketentransparantie, voedselverspilling, verpakkingen en de maatschappij. De supermarkt zegt zich bewust te zijn van hun rol in de maatschappij. Daarom blijft AH kijken naar slimmere en betere mogelijkheden die minder impact hebben op het milieu en een goede invloed op de maatschappij.
Het blijkt vaak nog een behoorlijke uitdaging te zijn om op alle gebieden snel ‘winst’ te behalen. Marit van Egmond, CEO van AH, licht toe:
In het verslag wordt uitgebreid stil gestaan bij de verschillende doelen. “Met onze duurzaamheidsstrategie willen we onze klanten helpen met een gezondere en duurzamere leefstijl. Wij willen als retailer daarmee ook onze verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de impact van onze ketens op mens, dier en milieu.”
Bijdragen aan een gezonde levensstijl is een van die doelen, door te helpen klanten gezondere keuzes te laten maken. Op het gebied van voedselverspilling gaat AH onder andere meer focus leggen op het redden en doneren van onverkocht voedsel. De keten is al enige tijd bezig om verpakkingsmaterialen te reduceren en meldt hierover in het verslag dat er wordt gekeken naar het zo duurzaam mogelijk verpakken van eigen merkproducten. In 2025 wil AH het verpakkingsverbruik hiervan met 25% hebben teruggebracht en de verpakkingen zelf gemaakt zijn van 100% recyclebaar materiaal.
In het duurzaamheidsverslag wordt ook uitgebreid gekeken naar de behaalde resultaten en geleverde inspanningen. Enkele mijlpalen van Albert Heijn:
Albert Heijn blijft zich inzetten voor betere resultaten op het gebied van duurzaamheid: “We hebben aan mooie initiatieven gewerkt en we blijven niet stilzitten. Het is onze ambitie om het volgend jaar nog beter te doen. Voor het milieu, gezondheid, eerlijke producten, het welzijn van dieren en de buurt waar onze winkels gevestigd zijn. Zo maken we met elkaar de wereld een stukje beter”, aldus Marit van Egmond.