Apple heeft zoals verwacht haar nieuwe Macbook Pro-lijn aangekondigd. De presentatie was zoals gewoonlijk enthousiast, maar uiteindelijk niet heel verrassend. Kort gezegd waren de geruchten correct en heeft de nieuwe Macbook Pro een OLED-strip aan de bovenkant die de functietoetsen en de rest van de bovenste rij vervangt. De multi-touch strip kan verschillende virtuele toetsen, bedieningsmogelijkheden, tabs, foto’s of zelfs emoji-toetsenborden of woordsuggesties laten zien, afhankelijk van welk programma je gebruikt. De mogelijkheden zijn enorm, zo werd duidelijk uit de demonstraties.
De touch ID-sensor die erbij is ingebouwd aan de rechterkant (sorry, linkshandigen!) maakt het ook mogelijk om met Apple Pay online te betalen én kan gebruikt worden om het apparaat onmiddellijk van account te laten wisselen door simpelweg een andere vinger aan te bieden. Het lijkt enorm handig op het eerste oog, zeker omdat een aantal grote softwaremakers de touch bar, zoals de strip officieel heet, zullen gaan ondersteunen. Microsoft is in elk geval al aan boord en zal de volledige Office-suite ondersteunen. Demonstraties van bijvoorbeeld Photoshop, DJ Pro en Final Cut Pro gaven ook al aan dat de touch bar aan de creatieve kant van de applicaties brede steun zal krijgen en ook zijn nut zal bewijzen.
Natuurlijk is de nieuwe Macbook Pro dunner, lichter en sneller dan het vorige model. Het scherm is helderder, er zitten betere processoren in en het grotere trackpad, verbeterde toetsenbord en speakers maken het plaatje compleet. Er is wel een nieuwe kleur: naast het standaard aluminium-zilver is er nu ook een donkergrijze variant te koop, die er niet verkeerd uitziet.
De aansluitpoorten, een heet hangijzer, zijn zoals verwacht werd vier Thunderbolt 3-poorten die de USB-C aansluiting gebruiken en dat dus ook ondersteunen. Een van die poorten kan gebruikt worden om de adapter aan te hangen en dan heb je er als professional nog drie over voor randapparatuur. Dat zou genoeg moeten zijn voor de meesten en Apple heeft een heel segment van de presentatie gewijd aan dat feit. De koptelefoon-ingang is trouwens, in tegenstelling tot de iPhone 7, wel gespaard gebleven en zit er nog steeds op.
De prijs is nog steeds niet zuinig: het 13-inch basismodel moet 2000 euro kosten (tegenover 1800 dollar) en voor het 15-inch model betaal je 2700 euro. Dat zijn natuurlijk slechts de startprijzen, want als je de beste versie van bijvoorbeeld de 13-inch Pro wilt hebben, met 1TB schijf, 16 GB geheugen en de i7-processor in plaats van de i5, zit je op een totaal van bijna 3300 euro. Je zou bijna niet durven te kijken wat dat is voor de 15-inch versie (we hebben het toch gedaan: 5000 euro.)
Apple heeft er voor gekozen om ook een iets uitgeklede versie van de Macbook Pro te maken voor 1700 euro die de Touch bar niet heeft en twee van de vier Thunderbolt poorten moet missen. Het bedrijf zegt dat er veel consumenten zijn die wel oren hebben naar een Macbook Pro maar niet alle functionaliteit nodig hebben, maar het zou ook zomaar kunnen dat het bedrijf graag “Macbook Pro – starting at $1499” wil kunnen blijven gebruiken in haar reclame.
Er was naast al het laptop-geweld ook nog tijd voor de Apple tv, al was dat niet heel relevant voor ons Nederlanders. Voornaamste onderwerp was de nieuwe tv app, die je alle soorten tv laat kijken, of dat nu live is of on demand. De app is ook nog eens universeel, dus er kan niet alleen op Apple tv maar ook op iPhone of iPad gekeken worden.
De app heeft ondersteuning voor Siri ingebouwd, om navigatie makkelijker te maken en om bijvoorbeeld te kunnen vragen welke wedstrijden er nu op tv zijn. Het ziet er intuïtief uit en heeft de steun van zo’n beetje alle grote Amerikaanse zenders (behalve Netflix), maar of het ook in Nederland gaat werken is nog maar de vraag. De app wordt begin volgend jaar alleen in de VS uitgerold, dus voorlopig hoeven we ons daar nog niet op te verheugen.
De nieuwe Macbook Pro’s zijn mooi, onmiddellijk te bestellen en de modellen met de Touch bar worden over twee tot drie weken geleverd, althans in Amerika. Voor iedereen die heeft zitten wachten totdat ze een nieuwe Pro konden bestellen (en dat zullen er na een jaar zonder nieuw model wel een heel aantal mensen zijn) is het moment nu aangebroken.
Het is nog steeds een vreselijk dure aanschaf, maar met de Touch bar en de algehele verbeteringen aan de laptop-lijn zullen de meeste (semi-)professionele gebruikers blij zijn met deze aankondiging. De Touch bar ziet er oprecht uit als een mooie innovatie voor mensen die hun laptop intensief gebruiken en uiteindelijk is die doelgroep waar de Pro voor is. Dat we de Touch bar terug gaan zien in alle laptops van Apple spreekt redelijk voor zich, maar voor nu is dit alleen voor de Pro’s en zul je dus diep in de buidel moeten tasten om te zien of het echt zo fijn is als Apple zegt.