De voorbereidingen voor het Eurovisie Songfestival 2020 zijn in volle gang. In Rotterdam is inmiddels geen hotelkamer meer te krijgen en de organisatie is hard bezig personeel en vrijwilligers te werven. Ondertussen werd vorige maand het thema ‘Open Up’ onthuld en nu ook het artwork. Het design staat symbool voor de viering van 65 jaar Eurovisie Songfestival en alle 41 landen die bij elkaar komen.
Het artwork is volgens de organisatie een datagedreven vignet dat de geschiedenis van het songfestival op een eigentijdse manier viert. 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog werd het Eurovisie Songfestival voor het eerst georganiseerd om Europa dichter bij elkaar te brengen met muziek. In de afgelopen 65 jaar heeft het evenement zich altijd opengesteld voor nieuwe landen, talent en technologie.
Het beeldmerk stelt de kleuren uit de vlaggen van de 41 deelnemende landen voor, in volgorde van hun eerste deelname aan het songfestival.
11 Nederlandse bureaus deden mee in een pitch voor het artwork. Het werd uiteindelijk gewonnen en ontworpen door bureau CLEVER°FRANKE. Zij ontwierpen het beeldmerk onder andere met hun eigen software. Door de vlaggen van alle landen in chronologische volgorde aan het vignet toe te voegen is een abstract en kleurrijk symbool ontstaan. Het beeldmerk borduurt voort op de vormgeving van de 3 eerdere edities die in ons land plaats hebben gevonden.
Wil je erbij zijn op 12, 14 of 16 mei? Dan moet je waarschijnlijk diep in de buidel tasten. Hoewel de kaartverkoop nog niet is begonnen, werden op internet eerder deze maand al kaartjes via een Franse website aangeboden. Een ticket voor de finale was te koop voor € 799. De organisatie raadt iedereen af om kaartjes via deze niet-officiële kanalen te kopen.
De officiële kaartverkoop voor het Eurovisie Songfestival start naar verwachting nog voor de feestdagen. Voor hoeveel geld we dan een geldig kaartje kunnen kopen, is nog niet bekend. Overigens was de editie van dit jaar in Tel Aviv niet uitverkocht vanwege de hoge ticketprijzen.