Ben je van plan om je cadeaus voor de feestdagen dit jaar helemaal online te doen? Dan ben je niet bepaald de enige. Dit jaar is de drukte bij webshops al sinds de uitbraak van de pandemie enorm en vanaf eind november gigantisch. Om ervoor te zorgen dat je alles op tijd in huis hebt is het dus verstandig om je inkopen op tijd te doen. Er wordt zelfs zo’n grote drukte verwacht bij webshops dat Thuiswinkelwaarborg consumenten waarschuwt met de campagne ‘Wees voorbereid, bestel op tijd’. Die moet voorkomen dat we allemaal tegelijk verwachten dat PostNL en DHL de volgende dag bij ons voor de deur staan.
Eind deze week is het Black Friday en de aanbiedingen vliegen ons al weken om de oren. Hierna komt Sinterklaas en dik 2 weken later Kerst. Dat zorgt voor een piekperiode bij webshops, die het in 2020 sowieso al drukker hebben dan ooit. Dit jaar zal dan de piek naar verwachting hoger zijn vanwege de coronamaatregelen. Overvolle winkelstraten zijn namelijk de komende weken niet de bedoeling. Kijk dus goed naar de levertijden die worden vermeld voordat je iets bestelt, zodat je er redelijk zeker van bent dat je jouw aankopen op in huis hebt.
Vandaag bracht de Autoriteit Consument & Markt (ACM) het bericht naar buiten dat webshops consumenten beter moeten informeren over levertijden. Deze moeten actueel zijn en kloppen, zeker nu rondom de feestdagen en de extra drukte die wordt verwacht. De ACM ontving de afgelopen maanden veel meldingen van consumenten die hun aankopen later dan beloofd of niet geleverd kregen. Ook bleken veel webshops slecht bereikbaar. Het is de verantwoordelijkheid van de webwinkels om de verwachtingen van klanten waar te maken. Een eerlijke levertijd vermelden maakt daar onderdeel van uit, net als een goed bereikbare klantenservice.
Zowel webshops als bezorgdiensten voelen de drukte al aankomen en informeren alvast voorzichtig over langere levertijden. Zo zien we op de site van PostNL al tips staan omdat er door de bezorgdienst dit jaar een recorddrukte wordt verwacht. Zo vroeg mogelijk je bestelling plaatsen is het algemene advies. Probeer de dagen rond de feestdagen te vermijden en bundel je bestelling als het mogelijk is. Natuurlijk adviseert PostNL ons om alvast aan te geven als je niet thuis bent, zodat je je pakketjes op kunt halen bij een ophaalpunt. En de bezorger niet voor niets bij je voor de deur staat. Nog een opmerkelijk advies van de bezorgdienst: wacht niet op Black Friday, want er zijn nu al goede deals (dit klopt wel trouwens!).
Naast alle cadeaus moet je ook snel zijn met je boodschappen. Supermarkten hebben het dit jaar bizar druk met online bestellingen en dat merk je al snel. Als ervaringsdeskundige van Picnic weet ik dat het verstandig is om ongeveer een kleine week van tevoren mijn bestelling te plaatsen. De meeste bezorgmomenten zijn eerder namelijk al vol. Rond de Kerstdagen zal het nog drukker worden, dus denk hierover na. Of ga vroeg op pad richting de supermarkt en vergeet je mondkapje niet.