27.11.2014
Nieuws

Black Friday en Cyber Monday worden ook in Nederland populair

By: Redactie Dutchcowboys

BlogNieuws

Met de feestdagen in aantocht beginnen de aanbiedingen van Nederlandse retailers steeds scherper te worden. Internationaal, en dan met name in de VS en de UK, begint de kerstgekte dit weekend. Zowel Black Friday als Cyber Monday beginnen echter ook in ons land een trend te worden, waarbij de drukte in (web)winkels een piek bereikt. In Nederland wordt van vrijdag tot en met maandag een totale omzet van 88 miljoen euro verwacht. Vooral de omzet op Cyber Monday zal naar verwachting vele malen hoger zijn dan afgelopen jaar, met een toename van 32.1% ten opzichte van 2013*.

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, is een term die is overgewaaid uit de VS, waar het jaarlijks terugkerende verschijnsel dé aftrap betekent voor de kerstinkopen. Vroeger betekende dit lange rijen voor de grote warenhuizen en drukte op de wegen. Tegenwoordig zijn veel aanbiedingen echter ook online te vinden en kunnen consumenten profiteren van hoge kortingen en aanbiedingen, zowel offline als online. Het weekend vol kortingen en aanbiedingen eindigt met de zogenaamde Cyber Monday, de Amerikaanse marketingterm voor de drukste dag van het jaar voor webwinkels.

In Europa zijn beide termen nog redelijk onbekend, maar de marketeers van de kortingssite ActiePagina.nl zien een verschuiving en verwachten ook in Nederland een druk weekend voor (web-)winkeliers. Naar verwachting zullen aanstaande maandag dan ook de online winkelwagentjes volgeladen worden met inkopen voor de feestdagen. Sites als ActiePagina zetten tijdens deze drukke dagen voor het eerst 20 extra krachten in om er zeker van te zijn de consumenten van alle aanbiedingen te voorzien en niets te missen. Ook wordt er gekeken naar internationale collega’s om mogelijk relevante aanbiedingen uit andere Europese markten aan te kunnen bieden aan de Nederlandse consument en daar is eigenlijk iedereen bij gebaat.

Share this post