26.09.2023
Nieuws

Consumentenbond: Bol.com vraagt woekerprijzen voor Action-spul

By: Laura Jenny

BlogNieuws

Webwinkels vragen exorbitant hoge bedragen voor producten die gewoon bij Action, Lidl en IKEA verkrijgbaar zijn. De prijzen zijn soms wel vijf keer zo hoog. De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar de praktijken van de online gigawarenhuizen Bol.com en Amazon en meent dat consumenten worden afgezet.

Consumentenbond

De Consumentenbond schrijft: “Op Bol.com staat de kalkreiniger Superfinn van Action te koop voor €9,29. Dat is ruim 6 keer zoveel als de oorspronkelijke prijs van €1,42. En de Action Spargo-schoonmaakdoekjes staan op Bol.com als voordeelbundel van 6 stuks voor €13,99, terwijl de originele prijs €0,99 per stuk is. Ook de ‘besparing’ van 10% die Bol.com suggereert voor de Silvercrest-airfryer is uit de lucht gegrepen. Het huismerk van Lidl is in de winkel bijna de helft goedkoper, namelijk €39,99 in plaats van €74,99.”

Het valt de bond op dat je op Amazon moet zijn voor IKEA: of nou ja, eigenlijk beter niet. Want het bekende Matorp-bestek kost er 120,34 euro. Bij IKEA ben je er 34,99 euro aan kwijt en dat is toch een betere deal. Je doet er waarschijnlijk wel jaren mee, maar waarom zou je zo’n veel hoger bedrag voor betalen. Om maar even met een oer-Hollandse uitspraak te komen: je bent dan toch een dief van je portemonnee? Amazon geeft trouwens niet aan dat het om een IKEA-product gaat, misschien omdat IKEA het misschien niet eens is met deze gang van zaken?

Profiteurs

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond zegt: “Consumenten worden afgezet. De externe verkopers kiezen vooral populaire producten, die in de stenen winkels snel uitverkocht zijn. Niet alleen omdat consumenten ze en masse kopen. Maar dus ook doordat een aantal profiteurs die spullen groot inslaat om vervolgens voor veel meer geld door te verkopen. En daarbij wordt ze door de verkoopplatforms geen strobreed in de weg gelegd.”

Doen deze winkels we dan ook niks aan om dit te voorkomen? Volgens Action en Lidl kunnen ze er niks tegen doen. IKEA controleert het en verbiedt het, maar blijkbaar werkt dat niet zo goed als de Zweedse winkelketen hoopt. Het lastige is dat Bol en Amazon ook hun schouders ophalen. Het zijn externe verkopers die het doen en die mogen zelf kiezen welke prijs ze hanteren.

Marktwerking

Nu kun je ook wel zeggen: als consument hoor je toch je research te doen? Je hoeft het niet te kopen… hoewel daar zeker een kern van waarheid in zit, hebben we ook gemerkt dat het soms echt niet eerlijk is. Bijvoorbeeld in coronatijd, toen er ineens een run was op Nintendo Switch-consoles en de apparaten voor soms het dubbele online stonden. Is het marktwerking of marktverzieking? Het is in ieder geval niet het beste voor de consument.

Share this post