Vanmorgen werd bekend dat de bezorgers van Deliveroo, een dienst die maaltijden bezorgd, geen zzp’ers meer mogen zijn. Zo heeft de rechtbank geoordeeld in een zaak die door vakbond FNV was aangespannen. Deliveroo is het hier absoluut niet mee eens en gaat dus in beroep.
Vorig jaar is er besloten om bij medewerkers van wie de arbeidsovereenkomst afliep deze als zelfstandige voor het bedrijf te laten werken. Zo krijgen bezorgers zelf alle vrijheid om invulling te geven aan het werk. Maar volgens de rechtbank is het werk niet zodanig veranderd dat er geen sprake meer is van een arbeidsovereenkomst. De de cao beroepsgoederenvervoer is hier gewoon van toepassing.
Deliveroo zegt goedbetaalde, flexibele bijbanen aan te bieden die gewild zijn onder bezorgers in Nederland. Als bezorgers niet meer kunnen werken als zelfstandige, dan zou dit de vrijheid wegnemen die zij nu hebben en waarderen, om te werken waar en wanneer zij willen. Daarom heeft Deliveroo besloten in beroep te gaan tegen de uitspraken van vandaag.
Als reactie geeft een woordvoerder van Deliveroo aan: “In de uitspraken is duidelijk niet meegenomen hoe bezorgers in de praktijk met ons werken. Toen dezelfde Rechtbank Amsterdam afgelopen zomer de overeenkomsten van opdracht met bezorgers en onze manier van werken onderzocht, oordeelde ze vervolgens eenduidig dat Deliveroo-bezorgers werken als zelfstandigen.
De FNV heeft overigens geen enkele bezorger gevonden om deze zaak te ondersteunen, omdat bezorgers juist kiezen voor de flexibiliteit van het werken als zelfstandige.
Met betrekking tot de uitspraak over de cao merkte de rechter terecht op dat delen van de cao duidelijk niet van toepassing zijn op het bedrijfsmodel van Deliveroo. De uitspraak onderstreept ons eerdere pleidooi voor een aanpassing van de wet, die het mogelijk zou moeten maken om bezorgers zowel flexibiliteit als zekerheid te geven, in plaats van een gedwongen keuze tussen beide.”
De uitspraken van de rechtbank tonen aan dat het de rechtbank niet duidelijk is hoe Deliveroo met bezorgers werkt. Weer een goed voorbeeld hoe een oud instituut niet goed weet hoe om te gaan met nieuwe, innovatieve diensten en producten.
Hieronder een aantal feiten op rij over de zaak tegen Deliveroo: