Het is vandaag duurzame dinsdag en dat betekent dat de overheid en bedrijven vandaag extra bezig zijn met alle initiatieven rondom duurzaamheid. Soms zijn die initiatieven vrijwillig, maar er zijn ook door de overheid opgelegde dingen die bedrijven moeten doen.
Duurzame Dinsdag bestaat sinds 1997 en het vindt jaarlijks plaats op de eerste dinsdag van september. Het is een belangrijk moment om te laten zien dat bedrijven en overheden impact maken op het milieu en wat ze eraan doen om die impact positief in plaats van negatief te laten zijn. Vandaag wordt er dan ook een ‘duurzame troonrede’ uitgesproken en krijgt een bewindspersoon een koffertje waarin honderden initiatieven zitten rondom duurzaamheid. Het is dus vooral een statement, maar ook een bewijs: het moet beter.
Zo moeten bepaalde bedrijven jaarlijks een verplichte duurzaamheidsrapportage opstellen. Ook moet er in 2030 55 procent minder Co2-uitstoot worden bereikt. Er wordt nu al aan gewerkt, maar anno 2023 lijkt het misschien nog een ver van je bed show. Echter duurt het vaak lang om dit soort nieuwe dingen te implementeren en kunnen bedrijven er beter vroeger dan later mee beginnen.
Een andere doelstelling is het right to repair, eentje waar wij wel eens over schrijven omdat het ook veelal van toepassing is op smartphones en andere gadgets. Producten moeten minder snel kapot gaan en makkelijker te repareren zijn voor mensen zelf. Ook merk je de laatste tijd meer van de doelstellingen rondom plastic. Sinds kort kun je in Nederland niet meer zonder extra kosten een bakje patat halen en rekent ook Starbucks een extra bedrag voor de plastic verpakkingen. Dit is een omstreden regel, omdat er niet echt alternatieven zijn: niet elke patatboer accepteert het als je met je eigen Tupperware aankomt.
Microplastics in textiel zijn per 2030 volledig verboden. Zo moeten kledingmerken als Primark flink wat veranderen om te zorgen dat ook zij hieraan voldoen. Microplastics zijn slecht voor de natuur, voor de lucht en uiteindelijk dus ook voor de mens. Daarom willen overheden dat het aantal doden door luchtvervuiling in 2030 met 55 procent verminderd is. Ook zien we veel verandering in de wereld van auto’s. Per 2035 moeten nieuwe auto’s emissievrij zijn en vanaf 2030 geldt al dat ze aanzienlijk duurzamer moeten zijn. Geen wonder dus dat de ene na de andere elektrische auto wordt aangekondigd.
Naast alle goede initiatieven, is er iun al die duurzaamheidspraat ook een nieuw fenomeen opgestaan: green washing. Hierbij doen bedrijven zich enorm voortvarend voor op het gebied van duurzaamheid, terwijl ze in realiteit eigenlijk veel meer kunnen doen. Bedrijven voelen heel duidelijk de noodzaak iets te moeten zeggen over duurzaamheid, maar tegelijkertijd is het dus maar de vraag of ze ten eerste echt doen wat ze zeggen en of ze ten tweede wel echt het belangrijkste aanpakken, in plaats van wat simpele dingen eromheen.
Er is nog veel werk aan de winkel, want helemaal duurzaam is eigenlijk niemand: daarom is het ook belangrijk om elkaar vrij te laten: als jij in je Tesla naar een milieuprotest wil gaan, maar wel kleding draagt van de Primark: lekker doen. Iedereen maakt zijn eigen keuzes in wat hij of zij doet voor duurzaamheid. Dat je ermee bezig bent is al een stap, en je zal ook merken dat hoe meer je ermee bezig gaat, hoe makkelijker het blijkt om wat van die duurzaamheidslifehacks in je leven toe te passen. Fijne Duurzame Dinsdag!