Nieuwkomers in bestaande markten als Airbnb en Uber zetten deze volledig op z’n kop. Waar Airbnb succesvol is met het verhuren van kamers, appartementen en soms complete woningen ondanks de soms ook negatieve berichten heeft Uber andere problemen. De taxi-start-up heeft het vooral moeilijk met overheden en agressieve collega’s die er alles aan doen om Uber zo snel mogelijk te killen.
En dan is daar een Nederlandse start-up AirDnD, hoe eenvoudig kan een naam zijn, met het Drink and Dine concept. Je raad het al, via AirDnD kun je gezellig bij mensen thuis komen dineren onder het genot van een wijntje of meer. Een regelrechte concurrent voor restaurants. Illegaal zeggen sommigen maar wie verbiedt jou om thuis mensen uit te nodigen die je laat meebetalen voor het eten wat jij op tafel zet.
Hobbykoks worden ondernemer en bedenken de meest creatieve manieren om jou te triggeren bij hun te komen eten. Als voorbeeld, Anja uit Herpel biedt een menu voor 30 euro p/p met als extraatje een ritje in hun oude Volvo door het Brabantse Landschap. Het is een privé aangelegenheid al zullen daar allerlei instanties anders over gaan denken. Iemand die sportschoenen verkoopt op Marktplaats is daarmee nog geen sportwinkel. Het zal niet makkelijk zijn om daarom AirDnD tegen te houden.
Op de website, die ruim twee maanden geleden werd gelanceerd, staan inmiddels zo’n 700 huiskamerrestaurants. De Franse versie ‘VoulezVousDiner’ kent inmiddels ruim 3.000 inschrijvingen.
Koninklijke Horeca Nederland ziet AirDnD uiteraard niet echt zitten en beroept zich nu al op spelregels die met horecazaken zijn afgesproken. De vraag of thuiskoks en huiskamerrestaurants ook onder die regels vallen laat zich raden. Daarom kan ook een initiatief als AirDnD zomaar een succes worden en past het volledig bij de nieuwe (deel)economie.
Fotocredits: Fotolia