Enkele weken geleden wist JetBlue nog vol trots te melden dat de luchtvaartmaatschappij dagelijks vanaf Schiphol naar New York ging vliegen. Die blijdschap heeft inmiddels plaatsgemaakt voor boosheid. JetBlue dreigt namelijk het slachtoffer te worden van de nieuwe milieuwetgeving en geluidsoverlast beperkende afspraken tussen Schiphol en de Nederlandse staat, de zogenoemde Experimentele Regelgeving. Daardoor moet het aantal (nacht)vluchten de komende jaren beperkt worden. Zoals het er nu voor staat betekent dat het einde van de dienstverlening van JetBlue op Schiphol.
JetBlue eist nu dat het Ministerie van Infrastructuur en Watermanagement de invoering van de betreffende opschort omdat da dus, zo bepleit JetBlue, in strijd is bepalingen en regelgeving voor het toelaten van nieuwkomers op de markt voor de (burger)luchtvaart. De aangepaste Experimentele Regelgeving is op 1 september door de Nederlandse overheid gepresenteerd, een paar dagen nadat JetBlue haar nieuwe dienstregeling voor Schiphol startte.
Die nieuwe regelgeving moet gefaseerd ingaan op 31 maart 2024 en 27 oktober 2024 en betekent da Schiphol het aantal jaarlijkse vliegbewegingen met 8 procent moet inperken, naar maximaal 460.000. Daardoor zullen een aantal luchtvaartmaatschappijen landings- en startrechten kwijt gaan raken. En hoewel dat ook gevolgen heeft voor maatschappijen die al langer van en naar Schiphol vliegen, lijkt het vooral slecht nieuws voor JetBlue.
Saillant detail: Toen JetBlue enige tijd geleden bekendmaakte ook van Schiphol te willen gaan vliegen, werd de maatschappij in eerste instantie geweigerd omdat er, zo liet de slot coördinator (Airport Coördinatie Nederland, ACNL) toen al weten. Pas nadat JetBlue dat besluit, met succes, in een klachtenprocedure aanvocht, mocht het haar dienstregeling vanaf Schiphol alsnog startten. Dat lijkt nu dus maar van korte duur te worden. Tenzij JetBlue ook in deze nieuwe klachtenprocedure in het gelijk gesteld wordt.
JetBlue stelt dat de maatschappij op basis van communicatie met de ACNL niet verwacht dat zij na het invoeren van de nieuwe regelgeving nog slots voor het vliegen van en naar Schiphol toegewezen zal krijgen. Daarom start JetBlue nu dus een nieuwe klachtenprocedure tegen de Nederlandse staat. De maatschappij stelt daarin dat de actie van de Nederlandse staat een “ongerechtvaardigde of onredelijke beperking van de toegang” betreft. Onredelijke beperkingen die door de IATFCPA voorkomen moeten worden. “Het wordt tijd dat het ministerie onmiddellijk actie onderneemt beslissende responsieve actie”, aldus JetBlue.
De klacht van JetBlue focust op de volgende zaken:
“Op grond van artikel 15, lid 3 en 4, van de Overeenkomst is de Nederlandse regering verplicht zich te houden aan de Evenwichtige Aanpak in verband met de goedkeuring en implementatie van de Experimentele Regeling. De Evenwichtige Aanpak zorgt ervoor dat er op geluid gebaseerd kan worden gewerkt. Beperkingen moeten als laatste redmiddel worden opgelegd, en alleen nadat de geluidshinder is teruggedrongen” … “Voor alle duidelijkheid: de schending door de Nederlandse regering van de overeenkomst beperkt zich niet uitsluitend tot het onvermogen om de evenwichtige aanpak te volgen. Artikel 15, lid 5, van de overeenkomst vereist dat wanneer een autoriteit verplichte, op geluidshinder gebaseerde exploitatiebeperkingen oplegt op een luchthaven, dergelijke beperkingen ‘niet restrictiever mogen zijn dan nodig is om de voor een specifieke luchthaven vastgestelde milieudoelstelling te verwezenlijken’. De Experimentele regulering schendt dat, door een algehele reductie van het vliegverkeer te eisen”, zo staat te lezen in de nieuwe klacht van JetBlue. Wordt ongetwijfeld vervolgd!