Naar aanleiding van een succesvolle proef met twee flitspalen bij spoorwegovergangen heeft ProRail besloten dat ze de komende maanden en jaren nog meer spoorwegovergangen van flitspalen gaan voorzien. En dat is een goede zaak. Wacht, wat? Iemand die het plaatsen van meer flitspalen een goede zaak vindt? Uuuhhmmm…
Nee, zonder gekheid. Ik denk dat we het allemaal wel eens gedaan hebben. Ik als tiener in ieder geval wel. Zo kort mogelijk voordat een trein passeerde nog snel even naar de overkant van het spoor rennen. Of in de paar seconden tussen het moment dat de rode knipperlichten begonnen te knipperen en de slagbomen naar beneden kwamen, nog even snel met de auto doorrijden, want we hadden haast. Gevaarlijke acties die behalve tot (dodelijke) ongelukken kunnen leiden, ook een enorme impact hebben op treinmachinisten.
Enfin, ProRail heeft de afgelopen maanden getest met het plaatsen van een flitspaal bij een spoorwegovergang. Een van die testpalen stond vlakbij een school. Daar liepen kids vaak nog snel even het spoor over vlak voordat de trein arriveerde. Ook scooters en (brom)fietsers maakten zich daar schuldig aan, evenals in mindere mate, auto’s.
Tijdens de test bleek dat het aantal overtredingen door de aanwezigheid van een flitspaal in een paar maanden al gehalveerd was. Overtreders met een kenteken krijgen, als ze geflitst worden, ook een boete thuisgestuurd van het CJIB. Voor scooters en brommers is die 190 euro. Automobilisten mogen 280 euro aftikken. Uiteraard stelt ProRail dat het uitschrijven van boetes niet het voornaamste doel is. Al zal het wel mooi meegenomen zijn. Immers, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen dit jaar nog 40 flitspalen gaan plaatsen bij overwegen in Nederland. Met de boetes kunnen ze een deel van die kosten – waarvoor het ministerie 4,8 miljoen euro beschikbaar gesteld heeft – weer terugverdienen.
Flitspalen zijn doorgaans een grote bron van ergernis. Hoewel ze in principe bedoeld zijn om het verkeer veiliger te maken door overtreders zoals hard- en roodrijders een flinke, financiële, tik op de vingers te geven, worden ze door de meeste weggebruikers vooral verafschuwd en betiteld als verkapte geldwolven van Justitie. En ik moet ook toegeven dat ik er niet altijd het nut van in zie.
Bij wegwerkzaamheden, zowel op snelwegen als daarbuiten mogen ze van mij altijd staan. Daar ‘bewaken’ ze namelijk direct de veiligheid van mensen, de wegwerkers. Maar helaas staan er ook veel flitspalen op plekken waar je makkelijk 5 tot 10 kilometer te hard rijdt, maar waar zelden of nooit een ongeluk gebeurt. Die palen mogen ze van mij allemaal weghalen… en naar spoorwegovergangen verplaatsen bijvoorbeeld.
Daar kunnen ze naast dat ze een echte bijdrage aan de veiligheid in het verkeer leveren, ook veel meer geld binnen harken. Ik bedoel, 5 tot 10 kilometer te hard rijden kost een paar tientjes – en dat zijn bovendien de meest irritante bekeuringen, 55 waar je 50 mocht. Dan heb je nooit het idee gehad dat je écht te hard reed, maar je mag toch weer 43 euro aftikken. Als zo’n flitspaal straks bij een spoorwegovergang staat, dan levert hij per overtreding minimaal 190 euro op, en zelfs 280 als een auto geflitst wordt. Dat is natuurlijk een argument waar ze bij Justitie en het CJIB wel oren naar hebben.