Op websites als Facebook en Google kunnen miljarden mensen gratis en voor niets gedeeltes uit artikelen van talloze media lezen. In Australië wil men daar een stokje voor steken door de techgiganten te verplichten hun omzet te delen met de media die de oorspronkelijke artikelen hebben gepubliceerd.
Later deze maand komt de Australische waakhond Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) met een nieuwe regels. Als deze aangenomen worden, moeten Google en Facebook dus straks hun omzet delen met de publishers die deze artikelen in eerste instantie online hebben gezet. Op deze manier wil de waakhond samen met de Australische regering de balans tussen traditionele media en de techgiganten herstellen.
“Dit is belangrijk omdat journalistiek belangrijk is”, zo legt Rod Sims, voorzitter van de ACCC, uit. “De vierde macht is zo’n fundamenteel onderdeel van wat onze samenlevingen laat werken.” De vierde macht is een vaak gebruikte benaming voor de pers en impliceert dat journalisten nodig zijn om de politiek in het gareel te houden.
De wereld houdt de ontwikkelingen in Australië nauwlettend in de gaten. Afhankelijk van of de regelgeving geaccepteerd wordt, kan dit verregaande gevolgen hebben voor de verdiensten van Facebook en Google. De beslissing kan mogelijk een domino-effect teweeg brengen, waarbij meer landen besluiten voor een soortgelijke regelgeving te gaan.
Bij het niet naleven van de mogelijke toekomstige regels, kan de Australische regering besluiten om alle nieuwsverhalen van Facebook en Google af te halen. Facebook heeft op zijn beurt aan de ACCC laten weten dat het verwijderen van nieuwsverhalen weinig verschil maakt voor de verdiensten van het bedrijf.
Tegelijkertijd is de verhouding tussen traditionele media en de techgiganten ingewikkeld. De media verdient geen geld wanneer consumenten hun artikelen (gedeeltelijk) via Facebook en Google lezen, maar men maakt gretig gebruik van deze kanalen om hun content aan de man te brengen. Websites halen een aanzienlijk gedeelte van hun bezoek uit doorverwijzingen van Google en Facebook.
Foto: Karolina Grabowska via Pexels