01.04.2021
Nieuws

Na auto’s en fietsen binnenkort vliegtuigdelen

By: Irene Boskma

BlogNieuws

We leven in een deeleconomie. In veel steden kun je auto’s, fietsen en scooters delen. Ideaal, want je betaalt alleen wanneer je het vervoermiddel nodig hebt. In de nabije toekomst wordt het mogelijk om vliegtuigen te delen. Dit is natuurlijk wel een heel ander concept omdat het de luchtvaartmaatschappijen zelf zijn die het toestel delen, maar het idee erachter is wat ons betreft goed. Want waarom moeten er twee halflege toestellen opstijgen als er ook één vol toestel kan vertrekken?

Feit is dat de luchtvaartsector het zwaar heeft. Het vliegtuigdelen kan zomaar een 1 aprilgrap zijn. Hoewel het ons wel een goed idee lijkt en we stiekem hopen dat toch waar is.

Zware tijden voor de luchtvaartsector

Het zijn zware tijden voor de luchtvaartsector. Door de uitbraak van het coronavirus wordt veel minder gevlogen dan voorheen. Dat heeft enorme gevolgen voor luchtvaartmaatschappijen en hun medewerkers. Het is de grootste crisis voor de industrie in zijn geschiedenis en de nabije toekomst blijft onzeker. In april 2020, net na de uitbraak van het virus, stond 64% van de wereldwijde vloot stil. De sector verwacht dat het aantal vluchten op zijn vroegst pas in 2023 weer op het oude niveau is.

Vliegtuigen delen

Een groot deel van de vliegtuigen staat tegenwoordig ongebruikt aan de grond. Dat kost de maatschappijen veel geld en daarom zien zij zich soms genoodzaakt een aantal vliegtuigen te verkopen. Met een deeloplossing willen de airlines hun toestellen eenvoudig laten charteren door andere partijen. Een nieuw concept in de luchtvaartbranche. WeGo, leverancier van deeltechniek, is al benaderd door twee grote luchtvaartmatschappijen om vliegtuigen deelbaar te maken. Daarmee moeten de airlines straks eenvoudig toestellen van elkaar kunnen huren.

Reserveren via app

De gezagvoerder en co-piloot starten hun reservering in de app. Het toestel wordt vervolgens vrijgegeven voor de vlucht. Via de app kunnen ook de deuren ontgrendeld en het vliegtuig gestart worden. Het systeem zorgt tevens voor de verwerking van alle administratie met betrekking tot de vlucht. Zo wordt de gebruikstijd van het vliegtuig automatisch verwerkt in het platform van WeGo en de kosten automatisch gefactureerd aan de betreffende chartermaatschappij.

1 aprilgrap?

Tot deze informatie over het reserven en ontgrendelen klonk het ons best geloofwaardig in de oren. Maar je kunt natuurlijk niet zomaar een vliegtuig huren en ermee opstijgen. Daar komen veel veiligheidsprocedures bij kijken. Bovendien melden passagiers over het algemeen niet de dag zelf pas dat ze willen vliegen. En hoe zit het dan met de rest van het personeel en allerlei andere protocollen? Het is tenslotte 1 april, dus we gokken toch dat dit een grap is. De foto bij het persbericht ziet er ook nét iets te ludiek uit.

Het gebeurt nu overigens al dat maatschappijen in elkaars toestellen vliegen of zelfs een vloot huren inclusief personeel. Zeker in piekperiodes maken airlines soms gebruik van deze mogelijkheid. Wat dat betreft was het weer niet héél vergezocht.

Share this post