Het is eigenlijk moeilijk te geloven wat er de afgelopen jaren met de Boeing 737 MAX allemaal gebeurd is. Deze week is er weer een hoofdstuk aan deze saga toegevoegd. Gelukkig een hoofdstuk waarbij nog geen gewonden of doden gevallen zijn, maar de reputatie van wat ooit ’s werelds meest gebruikte en populairste vliegtuig was, de Boeing 737 serie, is wederom hard onderuit gegaan.
Deze week zagen we eerst de bizarre beelden van een 737 MAX 9 van Alaska Airlines die midden tijdens een vlucht een deur verloor. Door snel en adequaat handelen van de bemanning kon het toestel zonder verdere schade of gewonden aan de grond gezet worden. Daags daarna bleek dat de luchtvaartmaatschappij eerder al besloten had om deze – pas twee maanden oude – 737 MAX niet meer in te zetten voor vluchten boven zee. De reden: de bemanning was tijdens eerdere vluchten al een paar keer geconfronteerd met een waarschuwing dat er mogelijk iets mis was met de luchtdruk in de cabine.
Na het ‘deurincident’ besloot de FAA direct dat de 171 andere 737 MAX 9 toestellen voorlopig, voor inspectie, aan de grond moeten blijven. Vandaag werd bekend dat United Airlines tijdens de inspectie van hun 737 MAX 9 toestellen, zij hebben er 79, ook de nodige problemen tegengekomen zijn. Gesproken wordt over losse bouten en andere installatieproblemen. Kortom, het ziet er naar uit dat de Boeing 737 MAX nog wel even aan de grond moet blijven. En dat is dus niet voor het eerst.
Toen Boeing de 737 MAX presenteerde verwachtte iedereen dat dit simpelweg de volgende generatie van het meest populaire passagiersvliegtuig van de afgelopen vier decennia zou worden. Al snel bleek echter dat de 737 MAX onder een slecht gesternte geboren was. Vrijwel alle varianten van de 737 MAX kampten met diverse soft- en hardware problemen, gedoe met de productie door tekorten aan onderdelen en als klap op de vuurpijl twee crashes waarbij vele doden te betreuren waren.
Na die twee ongelukken werden alle toestellen van dit type voor bijna twee jaar aan de grond gezet. Bij pogingen om de problemen op te lossen liep Boeing tijdens die periode meerdere keren tegen (nieuwe) problemen aan. De ongelukken bleken uiteindelijk veroorzaakt te zijn door problemen met de automatische besturing en het MCAS-systeem waardoor de neus van het toestel automatisch hard naar beneden gedrukt werd en het vliegtuig in een duikvlucht raakte waar het niet meer uit kwam.
De problemen met de 737 MAX leidde er toe dat Boeing de komst van het nieuwe model, de 737 MAX 10, met minimaal twee jaar uitstelde. Het toestel werd officieel gepresenteerd in november 2019. De eerste exemplaren zouden oorspronkelijk dit jaar geleverd gaan worden, maar dat werd uitgesteld naar 2023. En nu, we zitten net pas in 2024, is het de 737 MAX 9 die de reputatie van ’s werelds meest populair vliegtuig aller tijden, verder doet dalen. Of dat nog goed gaat komen? Ik vrees ervoor!
Daarbij komt dat Boeing de afgelopen jaren ook bij andere toestellen geen vlekkeloze reputatie meer heeft. Zo werd de 777 al een tijd aan de grond gehouden omdat er onderdelen van af vielen tijdens de vlucht. En ook de 787 Dreamliner is niet gevrijwaard gebleven van problemen. Dat toestel kampte onder andere met softwareproblemen en gedoe met de horizontale stabilisator, nog los van alle vertragingen door de coronapandemie en tekorten aan onderdelen die je Boeing natuurlijk niet kunt verwijten.