Met het winnen van het Eurovisie Songfestival heeft Duncan Laurence ervoor gezorgd dat Nederland volgend jaar gastland is voor dit festijn. Na zijn winst rolde al gelijk allerlei steden over elkaar heen om kenbaar te maken dat zij de beste waren voor de organisatie volgend jaar.
In een reactie op de winst liet algemeen directeur van NBTC Holland Marketing, Jos Vranken, meteen al optekenen dat dit een uitgelezen kans was voor andere steden en regio’s in Nederland. “Voor ons land een unieke kans om het songfestival in te zetten voor de wereldwijde promotie van de minder bekende plekken van ons land.”
Het blijkt dat zijn oproep niet aan dovemansoren was gericht. Bij de organisatie hebben zich inmiddels negen steden gemeld: Amsterdam, Arnhem, Breda, Den Bosch, Den Haag, Leeuwarden/Friesland, Maastricht/Limburg, Rotterdam en Utrecht. Aan hen heeft de organisatie de criteria waaraan de stad (of regio) moet voldoen kenbaar gemaakt. Vanaf nu hebben zij vier weken (tot 10 juli) om een bid book te maken en dit aan te leveren.
De duidelijke criteria zijn nodig aangezien er tienduizenden bezoekers op het evenement afkomen en dat maakt het een mooie kans om andere regio’s en steden onder de aandacht te brengen. Vranken legt uit: “In gastlanden die ons voor waren, is gebleken dat het Songfestival een enorm effect op het bezoek en imago van een land heeft. Aangezien de meeste Songfestival fans al bekend zijn met onze hoofdstad, is dit een uitgelezen kans voor steden als Arnhem, Rotterdam of Zwolle om hun stad te profileren. Op die manier laat Nederland wereldwijd zien dat we meer te bieden hebben dan de traditionele iconen en plekken. We hopen op die manier bezoekers en kijkers te inspireren en informeren over ons mooie land.”
Volgens de organisatie kan iedere stad of regio die nog niet kenbaar heeft gemaakt het songfestival te willen organiseren contact opnemen. Zij krijgen dan ook de criteria te horen en hebben net als bovengenoemde steden tot woensdag 10 juli om een bid book in te dienen. Die worden dan weer beoordeeld door de organisatie. Want de steden moeten onder andere op de volgende gebieden voldoen: beschikbare locatie, capaciteit en technische faciliteiten, accommodatie, infrastructuur en bereikbaarheid.
De organisatie, een samenwerking tussen NPO, AVROTROS en NOS in coproductie met de European Broadcasting Union (EBU), streeft ernaar om de definitieve keuze voor de gaststad in augustus 2019 bekend te maken.