29.04.2019
Nieuws

Spotify bereikt mijlpaal van 100 miljoen abonnees

By: Irene Boskma

BlogNieuws

Uit de kwartaalcijfers van Spotify blijkt dat de muziekstreamingsdienst inmiddels de mijlpaal van 100 miljoen betalende abonnees heeft bereikt. In totaal heeft het bedrijf 217 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan 117 miljoen gebruikmaken van de gratis services. Sinds februari is de dienst actief in India, in de eerste week registreerden zich daar al meteen een miljoen mensen.

Ondanks meer gebruikers en omzet, ook meer verlies

Ondanks een stijging van het aantal gebruikers draaide het bedrijf geen winst, maar een verlies van € 142 miljoen in het eerste kwartaal van 2019. In december 2018 meldde Spotify nog dat het € 442 miljoen winst maakte in deze laatste maand van het jaar. Het bedrijf verwacht dat het de komende tijd wereldwijd door zal groeien, ondanks dat de concurrentie toeneemt.

Podcasts scoren goed

Spotify gaat zich de komende tijd meer richten op het aanbieden van podcasts, in samenwerking met Gimlet Media. Podcasts zijn relatief goedkoop om te produceren en hebben vaak een toegewijd publiek. Het bedrijf zag de inkomsten uit door advertenties ondersteunde podcasts de afgelopen maanden al stijgen en dit zal naar verwachting toenemen wanneer er nog meer aanbod op geplaatst wordt.

In de hitlijst van podcasts die in ons land het meest worden beluisterd op Spotify vinden we onder andere:

  • Man man man, de podcast van o.a. Domien Verschuuren
  • Monica’s podcast van Monica Geuze
  • 30 minuten rauw door Ruud de Wild
  • Echt gebeurd
  • De wetenschappelijke podcast ‘Universiteit van Nederland’

Ruzie met Apple

Apple en Spotify zijn al enige tijd verwikkeld in een ruzie en het einde daarvan is nog niet in zicht. De muziekstreamingsdienst beschuldigt Apple van oneerlijke concurrentie vanwege de bedragen die Spotify af moet staan voor aankopen van abonnementen in de App Store. De Europese Commissie zoekt nu uit wat de volgende stappen worden.

Share this post