Uber, wie veel reist kan bijna niet meer zonder. Waar je ook bent, het lijkt er op dat er altijd wel een Uber-taxi in de buurt is. Lang wachten hoeft bijna nooit, de kosten zijn overzichtelijk en vaak lager, je weet exact wat je moet betalen en je hebt geen cash geld nodig. En misschien nog wel de belangrijkste: Uber is veilig omdat chauffeur en reizigers elkaar al vooraf kunnen goedkeuren.
Uber is echter ook omstreden omdat lang niet iedereen in de taxi-branche – inclusief overheden – altijd even blij zijn/waren met deze vorm van concurrentie. Het is exact die reden dat we Uber nog niet overal tegenkomen. Overigens zijn er inmiddels plaatsen op deze aardbol genoeg waar lokale klonen hetzelfde spelletje spelen. Belangrijkste middel is wel de app die onlosmakelijk verbonden is aan aan de werking van Uber.
Wat je echter voor een taxi kunt opzetten, kun je ook voor andere diensten gebruiken. Volgens een rapport in de The Financial Times wordt er door Uber daadwerkelijk gesleuteld aan modellen om korte termijn werkzaamheden aan te gaan bieden op dezelfde wijze als dit gebeurt met het voor laten rijden van een taxi. De dienst zou Uber Works gaan heten. Jobs waaraan wordt gedacht zijn horeca-personeel en beveiliging. En waarom ook niet? Als de rating werkt en je weet wie je binnen haalt kan dat prima werken. Ook al zullen uitzendorganisaties en het arbeidsbureau ongetwijfeld gaan reageren op het nieuwe plan.
Toch is dat Uber-izing niet het slechtste model. Een schoonmaker, een tuinman, de glazenwasser, het kan allemaal. Mits goed gecontroleerd en uitgevoerd is het een transparant systeem voor het tijdelijk inhuren van mensen. De tegenkracht is de kritiek op Uber omdat volgens de vele critici mensen te veel worden uitgebuit. Arbeidsactivisten hebben daarnaast grote twijfels in dit model over de rechten van werknemers. Ook zij hebben een punt. Toch zal in een moderne deeleconomie ook het arbeidsrecht veranderen. Waarom zou je sowieso maar voor een baas willen werken. Voor meerdere opdrachtgevers werken kan minstens zo leuk zijn. Net zoals het voor bedrijven mogelijkheden biedt voor een flexibeler arbeidsklimaat.
Ik besef dat veel mensen hiervoor weer op de banken gaan staan. In tijden van disruptie en robotica zullen we echter moeten kijken naar nieuwe mogelijkheden en dan is dit ‘uberizen’ zomaar een model wat wel eens zou kunnen gaan werken.
Na pilots met de maaltijdbezorgdienst Uber Eats en Uber Freights (vrachtvervoer) heeft Uber zelf nog wel een andere motivatie voor Uber Works. Met deze uitbreiding van hun diensten zou de waarde van Uber wel eens fors omhoog kunnen gaan en dat is tegen het licht dat het bedrijf zich opmaakt voor een beursgang in 2019 een logische stap.