Alle werkende Nederlanders krijgen in mei 2023 weer vakantiegeld gestort, maar liefst 8% van het brutoloon. Maar wat doen we dit jaar met dit geld? Met een hoge inflatie, een hoge gas- en energierekening en dure boodschappen, hoe belangrijk is vakantie dan nog?
De meeste Nederlanders gaan minstens één keer per jaar op vakantie (83%), waarvan de helft van deze vakantiegangers zelfs twee- of meer keer per jaar op reis gaat. Het vakantie en budgetonderzoek van Improof Research in opdracht van Booking.com laat zien hoe belangrijk Nederlanders hun vakantie vinden en hoe zij hun vakantiegeld uitgeven.
Ondanks dat vakantie hoog op de agenda staat gebruikt bijna 30% van de Nederlanders het vakantiegeld niet voor vakantie. Dit heeft verschillende redenen, zoals ondermeer de hoge inflatie, het aflossen van schulden, het doen van grote aankopen of simpelweg sparen voor later. Een klein percentage (7%) gebruikt zelfs al het vakantiegeld voor andere uitgaven. De helft van alle Nederlanders (50%) besteedt het vakantiegeld wel in zijn geheel aan vakanties.
Maar vakantie hebben we wel echt nodig. Even niet bezig zijn met werk en bijtanken. Veel Nederlanders vinden vakantie dan ook een recht. Zo’n groot recht dat 21% vindt dat de overheid moet inspringen bij huishoudens die vakanties niet kunnen betalen zodat zij toch op vakantie kunnen. 44% vindt dat ze het recht hebben om jaarlijks goed op vakantie te gaan en 45% vindt dat alle Nederlanders recht hebben op tenminste 2 vakanties per jaar. 38% van de Nederlanders beschouwt vakanties als een van de belangrijkste gebeurtenissen van het jaar. Bijna een derde (30%) geeft bovendien aan vakanties belangrijker te vinden dan werk. Een kwart (25%) geeft zelfs aan vakanties nodig te hebben om überhaupt op werk te kunnen functioneren.
Om toch op vakantie te kunnen gaan, bezuinigt 44% van de jongeren (tot 35) liever op andere grote uitgaven en gaat 58% minder vaak op vakantie. Jongeren staan ook onder druk als het gaat om duurdere, verdere en luxere reizen. Maar liefst 66% van de jongeren tot 35 jaar geeft aan last van een concurrentiegevoel te hebben en een kwart (25%) schaamt zich voor het vieren van duurdere en luxere vakanties dan anderen. Deze trend lijkt vooral bij Gen Z en de Millenials voor te komen, slechts 7% van de 50-plussers en 5% van de 65-plussers heeft hier last van.