Verschillende leden van Basic-Fit klagen erover dat de sportschoolketen de periodieke abonnementsgelden verhoogt zonder hen hier voorafgaand van op de hoogte te stellen. Overeenkomstig consumentenrecht gelden er namelijk een drietal voorwaarden rondom de verhoging van abonnementsgelden:
Als een ondernemer niet aan alle drie deze voorwaarden voldoet, mag hij de prijs niet verhogen. Basic-Fit voldoet volgens mijn bronnen echter lang niet altijd aan de derde voorwaarde rondom de verhoging van abonnementsgelden.
Verschillende van mijn bronnen claimen namelijk dat ze voorafgaand aan abonnementsverhogingen door Basic-Fit hiervan nooit een concrete aankondiging per email hebben ontvangen. Zij moesten hun abonnementsverhogingen daarom bij herhaling achteraf vernemen via de periodieke afschrijvingen van hun bankrekening. Dit leidt tot veel ergernis.
Gevraagd naar een officiële reactie geeft Basic-Fit aan abonnementsverhogingen altijd persoonlijk aan te kondigen en te specificeren via zijn nieuwsbrieven. Basic-Fit lijkt zich daarbij niet bewust te zijn van het feit dat er hier wel degelijk sprake is van een communicatieprobleem.
Mogelijke verklaringen voor de negatieve ervaringen van mijn bronnen betreffen:
Hoe dan ook, er lijkt op dit gebied sowieso sprake te zijn van een communicatieprobleem tussen Basic-Fit en zijn leden. Een goede oplossing zou zijn om alle abonnementsverhogingen aan te kondigen binnen een exclusief of afgezonderd bericht per email dat iedereen ontvangt, ongeacht zijn of haar nieuwsbrief-instellingen.
Met onderstaande voorbeeld email geef jij Basic-Fit duidelijk te verstaan dat aankondigingen van abonnementsverhogingen ook jou regelmatig niet bereiken: Voorbeeld email aan Basic-Fit met als onderwerp: “Aankondigingen van Basic-Fit abonnementsverhogingen bereiken mij vaak ook niet!”
Als je wilt, kun je zelf nog een nadere toelichting toevoegen, voordat je jouw email definitief verstuurt. Deze voorbeeld email is door middel van een C.C. eveneens gericht aan het Consumentenprogramma Radar en aan ondergetekende teneinde de respons te monitoren.
[Fotocredits – bongkarn © Adobe Stock]