Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud en de overstap reclames voor zorgverzekeringen liggen weer een maand of tien in de ijskast. Nederlanders stappen graag over als dat betekent dat ze iets kunnen verdienen. Een nieuwe zorgverzekering aan het begin van het jaar is maar één voorbeeld. Veel mensen stappen ook regelmatig over naar een nieuwe energieleverancier, vanwege de welkomstkorting of een paar cent lagere stroomprijs. Maar vanwege de kosten overstappen naar een andere bank? Dat doen veel minder mensen. Althans, zo blijkt uit een onderzoek van een online bank.
Overstappen naar een andere bank was vroeger een heel gedoe. Automatische betalingen en -incassos omzetten, bedrijven aanschrijven, nieuwe betaalchecks bestellen en de kans dat je iets vergat waardoor er betaalproblemen konden ontstaan. Om nog maar te zwijgen van eventuele (persoonlijke) leningen die overgezet moesten worden. Plus, de bank wist op financieel gebied natuurlijk alles van je en als het om ons geld gaat, dan willen we daar toch liever niet jan en alleman deelgenoot van maken.
Enfin, volgens MeDirect is meer dan de helft (51%) van alle Nederlanders nog nooit overgestapt naar een andere bank. De voornaamste reden om niet over te stappen is dat bijna zes op de tien klanten zegt dat ze tevreden zijn met hun huidige bank en daarom dus blijft zitten waar men zit.
Als men wel al overweegt om naar een andere bank over te stappen, dan is dat in veel gevallen (31%) omdat men daar meer rente krijgt op spaargeld. Lagere tarieven voor betaalrekeningen en transacties is bij een op de vier overstappers een belangrijk argument.
Toch is het vreemd dat meer dan de helft van ons in zijn of haar hele leven nog overgestapt is naar een andere bank. Ook die hebben al lang een vergelijkbare overstapservice, net als zorgverzekeraars, energiemaatschappijen en internetproviders. Het zou dus een fluitje van een cent moeten zijn, dat overstappen. Maar toch doen we het niet graag, en de meesten van ons dus nooit.
Vreemd inderdaad, want wij ‘Ollanders’ staan over het algemeen toch bekend als prijsbewuste (om niet te zeggen behoorlijk gierige) consumenten. Als we ergens een euro kunnen besparen, dan doen we dat en als we kunnen voorkomen dat we voor iets betalen dat we niet gebruiken, dan doen er alles aan om dat te voorkomen. Dat is ook een van de redenen dat je hier in Nederland de mayonaise en ketchup bij je frietje apart moet afrekenen. Dat klinkt bij sommige buitenlanders als een bijzonder gierige actie, maar het is dus mede om een hele andere reden heel erg ‘Hollands’. Wanneer de mayonaise of ketchup ‘gratis’ zouden zijn als je een frietje besteld, dan snapt iedereen natuurlijk wel dat de prijs van die sausjes in de prijs van de friet verwerkt is. Welnu, een ‘gierige Hollander’ die geen mayo of ketchup bij zijn friet eet, zou dan een probleem kunnen maken van het feit dat hij dan dus verkapt meebetaalt aan de mayo of ketchup op de friet van zijn buurman. Ja, zo zijn sommige Nederlanders.
Een ander voorbeeld? Free refills bij fast food restaurantketens. In veel landen is dat heel normaal. Je bestelt een frisdrank en krijgt een beker die je zelf mag vullen en bijvullen. In Nederland werkt dat niet, want toen Burger King (McDonald’s was er al van genezen) daar ooit mee begon, zag je hele groepen met vier rietjes uit één beker Cola drinken die telkens bijgevuld werd. Vaak ook nog een kleine beker, want waarom zou je een grote cola nemen als je hem toch mag bijvullen?
Uiteraard is zuinig zijn helemaal geen verkeerde eigenschap. Het is beter dan nodeloos verspillen. Maar je kunt het ook overdrijven.