Ulysses Consulting en Titans hebben gisteren hun onderzoek naar het gebruik van sociale netwerken in de wereld afgerond. De enquête was opgezet als research voor het boek “Social Networks Around The World: how is Web 2.0 changing your daily life?” van An De Jonghe, headhunter & social network expert.
Meer dan 850 respondenten uit 54 landen namen deel aan de bevraging die van januari 07 tot juli 07 gehouden werd op de site van Titans
Dertig tot veertigers maakten het grootste aantal uit met 35%, gevolgd door mensen van 20 tot 30 jaar en 40 tot 50 jaar met elk 24%. De meerderheid (75%) is aan het werk en heeft een partner (66%); 44% heeft kinderen. Slechts 27% van de respondenten waren vrouwen , hoewel andere onderzoeken aantonen dat vrouwen meestal een kleine meerderheid uitmaken van de sociale netwerkgebruikers.
De deelnemers van de enquête kwamen uit Europa, de Verenigde Staten, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Rusland, Azië en Australië maar de Top 10 zag er als volgt uit: België (27%), het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten (15%), Frankrijk (6%), Duitsland en Nederland (4%), India (3%) en Canada, Australië en Tunesië (2%).
Deelnemers konden kiezen uit 335 verschillende sociale netwerken en aanduiden van welke ze lid waren. De Top 10 bestond uit: Linkedin, Xing, Ecademy, Facebook, MySpace, Viadeo, Ryze, Orkut, Hi5 en 360° Yahoo.
Opvallend is daarbij dat de eerste drie sociale netwerken vooral voor zakelijke doeleinden gebruikt worden. Wanneer gepeild wordt naar de reden om zich op een sociaal netwerk in te schrijven, geeft 89% van de ondervraagden “professionele doeleinden” op, tegen slechts 53% “contact onderhouden met vrienden”. De term “sociaal netwerk” is voor de meeste gebruikers duidelijk meer dan een aangenaam tijdverdrijf.
Voor een gedetailleerder overzicht van de resultaten van deze enquête, kunt je surfen naar worldwidenetworking.blogspot.com