EPIC 2008, Microsoft doet een bod op Yahoo, is de impact van deze mogelijke overname werkelijk vele malen groter dan men det vermoeden? Wat voor bedrijf ontstaat na de samensmelting van deze twee giganten en wat is het antwoord van Google, of kijken die het eerst eens rustig aan? Immers de focus van Yahoo en Microsoft zal de eerste jaren ook intern gericht zijn. Waar halen we synergie (hoe houden we de aan deelhouders tervreden), wat wordt de nieuwe strategie? Veel energie dus eerst naar binnen, het moment voor Google om de gaspedaal nog maar eens verder in te drukken.
Is het daarom werkelijk de “Deal of the Century” (the 21st century version of AOL-Time Warner merger) of zal het een lange zoektocht worden naar echte synergie. Live.com en Yahoo Search lijkt een inkopper maar is er hier wel sprake van dat de som delen sterker is dan het orgineel, Google.
Dan is er nog AdWords (AdSense). De geldmachine van Google waar adverteerders wereldwijd dol op zijn, Google ziet hier de omzet kwartaal na kwartaal groeien en zullen ze zodra het licht op groen staat Doubliclick gaan integreren, dat scenario is waarschijnlijk zelfs al klaar. En dan hebben we het nog niet over video-advertising, een opkomende markt waar Google met YouTube ook al marktleider is.
Microsoft en Yahoo zullen zeker plannen hebben in die richting maar lopen nu al een paar straten achter. Daarbij zal de markt van adverteerders, met het bijbehorende gebruik, overtuigd moeten zien te raken van de nieuwe combinatie.
Het klinkt allemaal geweldig die kop “Microsoft wil Yahoo kopen” en het zal voor veel adrenaline zorgen bij de medewerkers, maar of de markt het zo zal ervaren is nog maar de vraag.
– Microsoft + Yahoo = Microhoo? : Portfolio.com
– Microsoft in een Yahoo font : Techcrunch
– Microhoo! The worst deal of the Internet Age Google watch
– A Giant Bid that shows how tired the Giant is : Ney York Times
– The Twitterverse edition : Mathewingram.com
– Microsoft + Yahoo : Digg.com