11.02.2008
Online

Yokia! Why not?

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline
yokia-why-not.jpg
yokia-why-not.jpg

Een mogelijkheid die nog niet belicht is hier op dutchcowboys is de mogelijkheid dat Nokia Yahoo zou overnemen. Stephen Wellman van Informationweek legt in een artikel uit waarom Nokia wel eens Yahoo zou kunnen gaan overnemen. Nokia?

Uiteraard zijn er niet veel bedrijven die kunnen meedingen in de aankoopoorlog van Yahoo met een aankoopprijs van rond de 45 miljard dollar of hoger. Echter Nokia is een van de bedrijven die wel kapitaalkrachtig genoeg is om een dergelijke aankoop te kunnen verrichten. Daarbij zou Nokia aan een dergelijke aankoop op de lange termijn ook goed doen, wil het concurrenten als Google en Microsoft kunnen bijbenen.

Nokia wil meer en meer een web bedrijf worden en verdienen aan de verkoop van (mobiele) diensten in plaats van hardware (handsets) alleen. Momenteel richt Nokia zich vooral op de mobiele markt en heeft het nog weinig producten voor connectie met de desktop. Echter om mobiele diensten succesvoller te kunnen maken moeten deze goed kunnen aansluiten met de huidige desktops. Yahoo zou Nokia hier in kunnen voorzien.

Location based services zullen in de nabije toekomst een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Nokia heeft NavTeq reeds aangekocht. Yahoo heeft al enkele mobiele applicaties draaien. Samen zouden ze de ideale L.B.S . kunnen realiseren op Nokia handsets.

Nokia moet groeien op de Amerikaanse markt. Nokia bezit op het gebied van mobiele telefoons 40% van de wereldmarkt. Echter op de Amerikaans markt is Nokia nog een relatief kleine speler, dit geldt eveneens voor haar positie op de mobiele applicatiemarkt. Yahoo is na Google het grootste ‘web’ merk in Amerika. Via Yahoo kan Nokia de Amerikaanse markt beter aanboren.

Maar de belangrijkste reden zou misschien wel kunnen zijn dat Nokia een van de weinige bedrijven is die qua kapitaal en kunde Microsoft en Google tegenwicht kan bieden. Nokia kan het zich niet veroorloven om achter te blijven of positie te verliezen in de mobiele markt aan Microsoft of Google (zie ook aankoop Jaiku door Google).

Maar Nokia is toch producent van hardware en Microsoft en Google producenten van ‘software’? Dat klopt, maar zoals we bijvoorbeeld bij een iphone al zien, worden de services die op een toestel draaien, meer en meer belangrijk en zullen hardware en software steeds verder in elkaar overvloeien. Een tendens die we bijvoorbeeld ook bij hardware fabrikant Apple gaan zien (zie artikel).

Dus binnenkort de eerste headlines met Nokia + Yahoo erin?

Share this post