22.09.2009
Online

7 vragen aan Matthijs Sienot van MSN

By: Maurits-Jan Groen

BlogOnline
7-vragen-aan-matthijs-sienot-van-msn.jpg
7-vragen-aan-matthijs-sienot-van-msn.jpg

Gisteren sprak ik met Matthijs Sienot, Executive Producer van MSN.nl. De portal groeide in 2 jaar tijd van 2,7 naar 4,2 miljoen unieke gebruikers per maand. Tijd voor een update.

1. Als ik MSN zeg, dan denken de meeste mensen aan chatten.
Klopt; in onze taal is MSN-en synoniem aan instant messaging. Toch heet onze IM-dienst al lang geen MSN Messenger meer, maar sinds enkele jaren Windows Live Messenger. Als we het vandaag over MSN hebben bedoelen we de portal MSN.nl.

2. Wie is de doelgroep van MSN?

Samen met Windows Live  vormen wij een sociaal entertainment netwerk waarin nieuws en services gecombineerd worden. Als we kijken naar het verkeer op MSN en Windows Live, dan zijn er twee gebruikersgroepen die ons netwerk zeer intensief gebruiken: functionele internetters en sociale internetters. De functionele internetters gebruiken het internet om te communiceren, hun leven te organiseren, en snel op de hoogte willen zijn van de ontwikkelingen in de wereld. Deze groep vinden we het meest terug op de homepage. De sociale internetters gebruiken het internet als middel om in contact te blijven, om zich te vermaken en om spraakmakend nieuws te vinden. Zij gebruiken MSN Today, het pop up venster bij Windows Live Messenger als nieuwsbron.

Functionele internetters bedienen we met content waarmee ze in een oogopslag op de hoogte zijn van hun wereld (via de Windows Live services) en de wereld (groot nieuws, vermaak). Aan de sociale internetters presenteren we content waarover ze met hun vrienden kunnen doorpraten, bijvoorbeeld via Messenger. Denk dan vooral aan spraakmakend nieuws, shownieuws en grappige virals. Zo bereiken we met MSN.nl 4,2 miljoen unieke bezoekers per maand, komend van 2,7 miljoen in 2007 (+55%).

3. Waar komt het verkeer vandaan? 
De MSN-redactie bereikt dagelijks zo’n 2 miljoen mensen, 1 miljoen via de homepage en 1 miljoen via MSN Vandaag. Het grootste gedeelte van bezoeken aan de homepage, komt van bezoekers die MSN.nl als startpagina hebben ingesteld. We praten dan over 19,5% van de Nederlandse internetters. 30% van de bezoeken komt nadat mensen zich hebben afgemeld voor Hotmail. Uit een Metrixlab onderzoek blijkt dat de belangrijkste reden om MSN te bezoeken is nieuws lezen (42%), maar ook mensen die net hun mail hebben gelezen klikken vaak door op een nieuwsitem dat de redactie heeft geselecteerd.

Zie ons als de krant die je tussen je persoonlijke post vindt. Vaak scan je toch even de voorpagina voor je de andere post opent. Onze redactie streeft er daarom naar om zo veel mogelijk onderwerpen die ’s avonds in het 8 uur journaal zitten, overdag al te hebben aangeboden aan de functionele internetters. Zo blijven zij eenvoudig op de hoogte van wat er speelt. Kennelijk is dat precies wat ze willen, want bezoekers blijven gemiddeld 10-30 minuten op onze website hangen.

4. Waarin onderscheidt MSN zich van andere nieuwssites?
MSN neemt een bijzondere positie op het Nederlandse internet in, we zijn geen nieuwssite pur sang, maar vormen samen met Windows Live een sociaal entertainment netwerk. Hierdoor heeft onze redactie veel contactmomenten gedurende de dag met het publiek, bijvoorbeeld wanneer bezoekers nieuws willen lezen, maar ook wanneer ze hun browser openen, hun mail openen of wanneer ze een gesprek met een vriend beginnen. Zo kunnen we een breed publiek bereiken, die we vervolgens bedienen met een redactionele mix van content waarbij nieuws, entertainment en lifestyle de belangrijkste ingrediënten zijn.

5. Wat heeft MSN adverteerders te bieden?
MSN vormt een mediabestemming voor een grote groep bezoekers. Daarmee zijn we een effectief online bereiksmedium voor adverteerders. Met een homepage take over kunnen ze bijvoorbeeld op één dag één miljoen mensen bereiken (7 miljoen pageviews). Daarmee zet je jezelf behoorlijk op de kaart. Veel adverteerders weten MSN echter ook te vinden vanwege de vele creatieve mogelijkheden beyond the banner in de vorm van zogenaamde non spot-oplossingen waarmee gebruikers kunnen interacteren met een merk. Denk daarbij aan quizjes, enquetes, filmpjes en advertorials. Bovendien zijn we interessant voor adverteerders om het virale effect van een sociale campagne te versterken. Doordat onze redactie elke dag twee miljoen mensen bereikt, kan een geslaagde promotie veel kliks genereren en zo functioneren als fire starter voor een actie waarbij bezoekers vrienden uitnodigen om ook mee te doen aan een actie. Juist de unieke combinatie met Windows Live Messenger maakt MSN hiervoor bij uitstek geschikt.

6. Kun je een paar voorbeelden noemen van succesvolle cases?
De vraag naar bijvoorbeeld take overs (voorbeeld) is sterk toegenomen het afgelopen jaar. En wat daarbij opvalt, is dat het aantal pageviews op de homepage desondanks met ruim 25% gegeroeid is. Onze bezoekers laten ons dus niet in de steek vanwege deze sterk in het oog springende advertentievorm.  Sterker nog, als de take over goed is uitgevoerd, bijvoorbeeld in de vorm van een creatief spel, krijgen we zelfs meer pageviews dan op een normale homepage-dag.

7. Wat kunnen we verwachten in de nabije toekomst?
In mei hebben we onze homepage geheel vernieuwd, op basis van een ontwerp door het Nederlandse bureau YellowMind. Belangrijkste wijzigingen daarbij waren: meer aanbod van groot nieuws, meer gebruik van beeld en meer focus (door een halvering van het aantal links). Bovendien zijn Windows Live Messenger vriendenlijst en Hotmail inbox in de pagina geïntegreerd. De resulaten van de nieuwe homepage zijn zeer goed: sinds de lancering van deze pagina, is de groei van het aantal bezoeken versneld. Het Nederlandse basisontwerp is daarom ook overgenomen door bijvoorbeeld MSN Frankrijk en MSN Duitsland. In de nabije toekomst zullen we deze pagina verder optimaliseren voor functionele internetters, met meer ruimte voor bijvoorbeeld onze Shopping-omgeving en andere populaire Windows Live diensten zoals Photos of Calendar.

Share this post